Güncel |
EĞİTİMDE REFORMA BÜYÜK İHTİYAÇ VAR |
TÜBA, Türkiye’nin bilim ve teknolojideki durumunu içeren “TÜBA Bilim Raporu 2009” kitabı hazırladı. Raporda Türkiye’de ilk ve orta öğretimin ciddî bir reforma ihtiyacı olduğunun altı çizildi. TÜRKİYE Bilimler Akademisi (TÜBA), üyesi bulunan bilim insanlarının görüşleriyle, Türkiye’nin bilim ve teknolojideki mevcut durumunu içeren ‘TÜBA Bilim Raporu 2009’’ hazırladı. Raporda, Türkiye’de çok sayıda üniversitenin politik kararlarla kurulduğu belirtilirken, ilköğretimden itibaren Türk eğitim ve öğretim sisteminde yaşanan aksaklıklara işaret edildi ve bazı çözüm teklifleri getirildi. Kitabın hazırlanmasında TÜBA üyelerinin tamamına 7 başlık altında sorular dağıtıldı ve cevaplardan derlenen görüşler, TÜBA camiasının ortak görüşü olarak derlendi.
ÜNİVERSİTELERİN DURUMU Raporda, dünyada büyüme sancıları çeken her ülkede olduğu gibi Türkiye’de de üniversite sisteminin sağlıklı olmadığına işaret edilerek, Türkiye’nin Bologna Süreci’ne katılan 45 ülkeden biri olmasına rağmen, Türk üniversiteleri arasında bu sürecin ölçütlerine uyabilen çok az üniversitenin bulunduğu kaydedildi. Sorunların temelinde bilim camiasının görüşleri alınmadan çok sayıda üniversitenin açılmasının yattığına değinilen raporda, ‘’Türkiye’de çok sayıda üniversitenin politik kararlarla kurulduğu’’ belirtilerek, ‘’Bu kurumlardan bazılarında üniversite olmanın ana ilkeleri olan araştırma geleneği ve özgür düşünme kültürü eksiktir, hatta bazıları meslek öğretme açısından, bir yüksekokul standardını yakalamaktan uzaktır. Pek çok üniversite mezunu gencin, diplomalarında yazan mesleği sürdürme yeterliliğine sahip olup olmadığı tartışmalıdır’’ denildi.
EĞİTİMİN KALİTESİ Türkiye’de eğitimin ciddî sorunlarının bulunduğuna dikkat çekilen raporda, bu sorunların ilköğretimden yüksek öğretime kadar yansıdığı belirtildi. Raporda, ‘’Türkiye’de ilk ve orta öğretimin ciddi bir reforma gereksinimi vardır. Gevşek müfredatlar, sorgulamaya dayanmayan, ezberci öğretim, büyük sınıflar, kolay sınıfı geçmeler, özetle kaliteye önem vermeyen, bireye değinmeden kitleleri eğitmeye çalışan yöntemler, eğitimimizin en temel sorunlarıdır’’ denildi. Raporda, Türk eğitim sistemine ilişkin şu değerlendirmeler yapıldı: ‘’Dershane yoluyla, öğrenilmemiş hazır bilgi yüklenerek üniversiteye giren gençlerimizin bu eğitimin temelini oluşturacak matematik, fizik, kimya gibi alanlardaki yetersizliklerinin tamamlanma zorunluluğu, üniversite eğitiminin verimini düşürmektedir. Diğer taraftan yüksek öğretime dışarıdan müdahaleler, öğrenci affı, ard arda vize sınavı tekrarı gibi yöntemler, üniversite eğitiminin ciddiyetini ve kalitesini önemli ölçüde düşürmektedir.’’ |
23.06.2010 |