Kültür-Sanat |
‘Müsennâ’ tiyatrosuna Fransız ilgisi |
22. Uluslararası İzmir Festivali’nin büyük beğeni toplayan “Müsennâ” isimli tiyatro gösterisi, Fransa’da düzenlenen ‘2009 Türkiye Mevsimi’nin de gözdesi oldu. İzmir Kültür Sanat ve Eğitim Vakfı’nın desteği, İzmir ve İstanbul Fransız kültür merkezleri işbirliğiyle Çimen Seymen yönetiminde sahnelenen gösteri, yeni yorumuyla Türkiye Mevsimi kapsamındaki Sable-sur-Sarthe Barok Müzik Festivali’nin açılışını yaptı. Le Monde gazetesi, Müsennâ için, “Müzik, dans, pantomim ve gölge oyunlarıyla seyirciyi büyüleyen, muhakkak görülmesi gereken gösteri” yazdı.17. yüzyılda İstanbul’a gelen Fransız elçisinin gördüğü saray ve halk eğlencelerini konu alan Müsennâ, Fransa’da en çok ses getiren Türkiye Mevsimi projesi olarak Başbakan François Fillon ve Türkiye Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’ün de takdirini kazandı.
MÜSENNÂ
OSMANLI hat san'atında, aynı metni sağdan sola ve soldan sağa karşılıklı yazma tarzı olan “müsennâ” tekniğinin esin kaynağını oluşturduğu bu gösteri Topkapı Sarayı, Fransız ve Venedik sarayları, İstanbul’daki büyükelçilikler ve kozmopolit şehirlerdeki 17. yüzyıl şenlik ve bayramlarını yansıtmakta. Sultan 4. Mehmed’in hizmetinde “Ali Ufkî” adını alan Polonyalı müzisyen Albert Bobowski, İstanbul’da ve Topkapı Sarayı’nda duyduğu müzikleri kayda geçirmiştir. 17. yüzyıl Osmanlı müziğinin tek şahidi olan ve Avrupa nota sistemiyle hazırlanan bu derleme, Müsennâ gösterisinde Avrupa saraylarındaki müzik ve şiir mecmualarıyla karşılaştırmalı olarak sunulmakta. |
08.11.2009 |