Denizcilik Müsteşarlığına bağlı Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezi, Mart 2008'den itibaren özel tekneler, küçük yolcu gemileri, yük gemileri ve balıkçı tekneleri de dahil olmak üzere kabotaj hattında ve liman seferlerinde çalışan bütün gemileri Ankara'dan izlemeye alacak.
Denizcilik Müsteşarlığı yetkililerinden alınan bilgiye göre, seyir emniyetini ve deniz güvenliğini arttırmak amacıyla gemilere ilişkin pek çok statik, dinamik ve seyir bilgilerinin otomatik olarak alınacağı Otomatik Tanımlama Sistemi (AIS), Ağustos ayında uluslararası taşımacılık yapan gemiler için devreye girmişti.
Denizde Can Emniyeti Uluslararası Sözleşmesi (SOLAS) gereği, uluslararası sefer yapan 300 groston veya üzerindeki tüm gemiler, uluslararası sefer yapmayan 500 groston veya üzerindeki bütün yük gemileri ile bütün yolcu gemileri AIS cihazı taşımakla yükümlü ve bu cihaz sayesinde Türk Arama Kurtarma Bölgesi içinde seyir halinde olan bütün bu gemilerin hareketleri her an izlenebiliyor.
Böylece AIS cihazı takılı olan gemilerin yeri, bir kazaya karışması ya da bir arıza yaşaması durumunda, anında tesbit edilebiliyor. Cihaz sayesinde gemiye en yakın noktada olan başka bir geminin olay yerine en hızlı şekilde yönlendirilmesi sağlanıyor.
Denizcilik Müsteşarlığı, Türk sularında seyir güvenliğini artırma çalışmaları kapsamında, AIS Sınıf-B cihazının özel tekneler, küçük yolcu gemileri, yük gemileri ve balıkçı tekneleri de dahil olmak üzere kabotaj hattında ve liman seferlerinde çalışan bütün gemilere takılmasına karar verdi. Buna göre, Türk denizlerindeki tüm bu gemilerin Mart 2008'e kadar AIS Sınıf-B cihazını temin etmesi gerekiyor.
Montaj maliyeti 600 ila 1000 avro arasında değişen AIS Sınıf-B cihazı ile Türk Arama kurtarma Bölgesi içinde seyreden bütün gemiler Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezi tarafından izlenilecek. Ayrıca bütün gemiler de birbirlerini ve izledikleri rotayı görebilecek. AIS Sınıf-B cihazının yaklaşık 18 bin gemiye takılması öngörülüyor. Otomatik Tanımlama Sisteminden gemi kimlik bilgileri, gemi adı, gemiye ait tip, uzunluk, genişlik, tonaj bilgileri, draft, taşıdığı yük, kalkış limanı ve kalkış zamanı, varış limanı ve tahmini varış zamanı, seyir başlangıç limanı ve sefere başlama zamanı gibi bilgiler alınacak.
Türkiye kıyılarına kurulan 27 antenden toplanan ve uydu aracılığı ile aktarılan bu bilgiler Ankara'da Denizcilik Müsteşarlığı bünyesindeki Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezinde toplanacak.
Denizcilik Müsteşarı Hasan Naiboğlu, yaptığı açıklamada, 7 Kasım 2007 tarihinde KKTC yakınlarında arıza sebebiyle batan DOLPHIN-1 isimli gemi ile Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezi'nin irtibata geçtiğini ve DOLPHIN-1'e en yakın Panama bayraklı RIALTO isimli geminin AIS cihazı yardımı ile tespit edildiğini anlattı.
Yönlendirilme sonucunda, batan geminin ürettebatından 7 kişinin RIALTO tarafından kurtarıldığını belirten Naiboğlu, şunları kaydetti:"Türk Arama Kurtarma Bölgesi içinde bulunan tüm bu gemilerin AIS Sınıf-B cihazı takması ile kaza yapan gemilerin yerinin tespiti kolaylaşacak ve başka gemilerin kaza yerine yönlendirilmesi hızlanacak. Gemilerin otomatik izlenmesi yoluyla deniz güvenliği artacak, arama kurtarma faaliyetleri daha etkinleşecek. Sistemin yasa dışı ticaretin ve kaçakçılığın önlenmesine faydası da olacak.''
|