Öğrenmenin gerekçesi olmalı
"Niçin öğrenmeliyim?" sorusunun cevabında kuvvetli gerekçeler yoksa, öğrenme olayı yoktur. Öğrenmenin pozitif gerekçeleri veya negatif gerekçeleri vardır.
Öğrenme motivasyonu yüksek ise, öğrenme olayı pozitif gerekçelere dayanıyor demektir.
Negatif gerekçelere dayanan öğrenmenin motivasyonu düşüktür.
Öğrenmenin negatif gerekçeleri
Peki nasıl ayırt edilir gerekçelerin pozitif veya negatif olduğu?
Aile baskısı ile, çevreye karşı ayıp olmasın diye okuyan, okula gidenlerin öğrenme gerekçeleri negatiftir. İştihası olmayan, açlık hissetmeyen birisine zorla yemek yedirmek gibi, öğrenme olayı da negatif gerekçelere dayanmaktadır.
Negatif gerekçelerle insan öğrenemez mi?
Öğrenebilir. Etkin bir baskı unsuru, katlanması zor bir sıkıntıyı geçiştirmek için de öğrenme olayı mümkündür. Öğrenmeyi istemekten değil de sıkıntı ve cezadan kaçınmak için öğrenme olayıdır.
"Eti senin kemiği benim" yaklaşımı, negatif öğrenen için, negatif gerekçelere dayanmaktadır.
Öğrenmenin pozitif gerekçeleri
Hedefi, vizyonu, dâvâsı olanların öğrenme gerekçeleri pozitiftir.
Öğrenme motivasyonu iç dinamiklere bağlıdır. İnanç temeline oturur.
Vizyon, hedef ve dâvânın büyüklüğü ve o dâvâya inancın kuvveti derecesine göre, öğrenme motivasyonu yüksektir.
Liderlik sırrı ve öğrenme
Liderler, vizyon sahibidir, dâvâ sahibidir. Büyük düşünürler. Hedefleri de büyüktür. Bu hedefe giden yolun nereden geçtiğini merak ederler. Bu yolu öğrenirler.
Yol haritaları vardır. Yola çıkmadan haritayı okurlar. Harita güzergâhında yer alan ilgili her şeyi öğrenirler.
Liderlik, vukufiyet, hâkimiyet, bilgi, beceri, feraset, basiret, cesaret, sezgi vasıflarını gerektirir.
“Liderlik doğuştandır” görüşü, liderliği tarif etmek için yeterli değildir.
Doğuştan kabul edilen, çocukluktan başlayan isabetli eğitim ve öğrenme iklimidir. Çocuğun içinde bulunduğu ortam, sahip olduğu temel değerler, inancı, ufuk kazandıran örnekler liderlik vasıflarını başlarken besleyebilir.
Lider, sürekli iyileşme, gelişme, güçlenme hevesini taşır.
Liderin en büyük gücü öğrenmeye duyduğu açlık hissidir.
Öğrenmeye şiddetli açlık hissi duyan insanlar mutlaka bu ihtiyacına cevap bulur.
Öğrenme isteğini şiddetlendirmek rehberlik danışmanlık işidir.
Anneler, babalar, amcalar, teyzeler, ağabeyler, ablalar,… Öğretmeye kalkışmayın, rehber olmaya çalışın.
Gençler, öğrenmeye şiddetli ihtiyaç duymalı ve nasıl elde edebileceğinize rehberlik hizmeti almalısınız.
[email protected]
|