İstanbul Boğazı geçişini 4 dakikaya düşürecek olan ve saatte 70 bin yolcu taşıyacak Marmaray’ın 2011’de bitirilmesi planlanıyor. Başlangıçta 2009 yılında bitirilmesi gereken projede yaşanan gecikmenin sebebinin ise kara ve denizdeki kazılarda sık sık tarihî eserlerin çıkması olduğu belirtildi.
Eski Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın deneme seferlerine 2010 yılında başlanacağını kaydettiği projede, şimdiye kadar tünel açma çalışmaları devam ederken, aynı zamanda deniz dibine batırılacak 11 tüp tünelden 2’sinin batırılma işlemi gerçekleştirildi. 135 metre uzunluğunda ve 15 bin ton ağırlığındaki bu tüpler, birbirine 30 santimetre kalınlığında bir çeşit conta ile vakumla birbirine bağlandı ve izolasyonu sağlandı. Bundan sonra ise her iki ayda bir yeni bir tüpün denize batırılması öngörüldüğü dile getirildi.
Projenin en önemli avantajının, Gebze’den Halkalı’ya kadar İstanbul’un iki uç noktasını birleştirecek 77 kilometre uzunluğunda bir raylı sistem ortaya çıkması olduğunu söyleyen proje yetkilileri, sözkonusu mesafenin 1,5 saate düşürüleceğini ifade etti. Proje gerçekleştiğinde ayrıca, akşam ve sabah olmak üzere trafiğin yoğun saatlerinde 2 dakikada bir sefer düzenlenerek, trafik yoğunluğuna ve iki yaka arasında ulaşım problemine ciddî bir rahatlama getirilecek.
Demiryollar, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı (DLH) Genel Müdürlüğü, Japon yüklenici firma Taisei Corporation, Gama-Nurol şirketi ve Avrasya Müşavirlik firması tarafından yürütülen projenin sözleşmesini 2004 yılı Mayıs ayında imzaladı.
Marmaray’ın, şehirlilere çağdaş bir ulaşım imkânı sunulan, elektrik enerjisi kullanılarak çevreyi kirletmeyen, hava ve gürültü kirliliğini azaltan, bireysel ulaşıma ve karayoluna bağımlılığı azaltan, yolları otopark alanına dönüşmekten kurtaran bir sistem olacağını dile getiren DLH Genel Müdürlüğü yetkilileri, bu proje ile tarihî yarımadada trafiğin etkilerinin azaltılacağını vurguladı. Toplam uzunluğu 13 bin 558 metre olan sistemin, su yüzeyinden derinliğinin ise 60 metre olacağına dikkat çeken yetkililer, Marmaray’ın bu derinlikle “dünyanın en derin batırma tüneli” Ünvanı alacağını kaydetti.
|