Tüketici Hakları Derneği (THD) Genel Başkan Turhan Çakar, faturalara yansımış ve gizlenmiş olan elektrikteki kayıp-kaçak bedelleri konusunda hangi kuruluşlara nasıl başvuruda bulunacaklarına ilişkin basın açıklaması yaptı.
Derneğin hesaplarına göre; faturalarda gösterildiği 11 ay boyunca elektrik tüketim tutarının yüzde 15’i dolayında kayıp-kaçak bedeli alındığının görüldüğünü kaydetti.
Ankara'da basın açıklaması yapan Turhan Çakar, elektrikten alınan kayıp-kaçak bedeli ile ilgili olarak Yargıtay Hukuk Genel Kurulu’nun 21.05.2014 tarihinde vermiş olduğu kararda; 'Elektrik enerjisinin nakli esnasında meydana gelen kayıp ile başka kişiler tarafından hırsızlanmak suretiyle kullanılan elektrik bedellerini kurallara uyan abonelerden tahsili yoluna gitmek hukuk devleti ve adalet düşünceleriyle bağdaşmamaktadır.' denildiğine işaret etti. Çakar, bununla birlikte Yargıtay Hukuk Genel Kurulu kararında 'Kayıp-kaçak bedelinin tüketiciden tahsil edilemeyeceği, tahakkuk ettirilen kayıp-kaçak bedelinin tüketiciye iade edilmesi gerektiği' belirtilmektedir. Diğer taraftan, Hukuk Genel Kurulu kararında 'EPDK’ya elektrik fiyatını belirleme konusunda sınırsız yetki ve görev verilmediği, elektrik kaybını önleme, hırsızlıkları engelleme, hırsızı takip edip bedeli ondan tahsil etme görevi verildiği'ni hatırlattı.
'TEKRAR GİZLİ OLARAK TÜKETİCİLERDEN ALINMAYA BAŞLANDI'
Tüketicilerden çok uzun yıllardan beri gizli olarak tahsil edilen kayıp-kaçak bedelinin 2011 yılının temmuz ayı ile 2012 yılının Mayıs ayı arasında 11 aylık dönem boyunca 'KK bedeli' adı altında elektrik faturalarında gösterildiğini dile getiren Çakar, tüketicilerden gelen tepkiler üzerine, kayıp-kaçak bedeli faturalarda gösterilmeyip, tekrar gizli olarak tüketicilerden alınmaya başlandığına dikkat çekti.
Turhan Çakar, Tüketici Hakları Derneğinin yapmış olduğu hesaplara göre; faturalarda gösterildiği 11 ay boyunca elektrik tüketim tutarının yüzde 15’i dolayında kayıp-kaçak bedeli alındığının görüldüğünü belirterek, "Bugünkü elektrik birim fiyatını dikkate aldığımızda, tüm konut abonelerine yıllık ortalama ve yaklaşık 1.7 milyar TL’den fazla kayıp-kaçak bedeli alınmaktadır. Konut başına ise ortalama ve yaklaşık olarak yıllık 85 TL kayıp kaçak bedeli alınmaktadır." dedi.
'TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİNE BAŞVURUDA BULUNMALARI GEREKİYOR'
Tüketicilerin yani konut abonelerinin faturalarında 2011 yılının temmuz ayı ile 2012 yılının mayıs ayı arasında 11 aylık dönem boyunca gösterilen kayıp-kaçak bedellerini alabilmek için, ikamet ettikleri il ya da ilçelerdeki tüketici hakem heyetlerine başvuruda bulunmaları gerektiğini kaydeden Turhan Çakar, şöyle devam etti: "Bunun için, belirttiğimiz tarihlerdeki 11 aylık elektrik faturalarında gösterilen kayıp-kaçak bedellerinin toplamı alınıp, faturaların fotokopileri ile tüketici hakem heyetine başvuruda bulunulacaktır. Hakem heyetinin vereceği boş forma 11 aylık kayıp-kaçak bedelinin toplam miktarı yazılarak, Yargıtay Hukuk Genel Kurulu’nun 21.05.2014 tarihindeki kararı gereğince iade edilmesine ilişkin karar alınması gerektiği yazılacak ve 11 adet fatura fotokopisi forma eklenecektir."
GİZLENMİŞ OLAN KAYIP-KAÇAK BEDELLERİNİ ALABİLMEK İÇİN DİLEKÇE ÖRNEĞİ
Gizlenmiş olan kayıp-kaçak bedelinin tüketiciler tarafından hesabının yapılması mümkün olmadığını söyleyen Çakar, bu nedenle, tüketiciler gizlenmiş olan kayıp-kaçak bedellerini alabilmek için, elektriği aldıkları dağıtım şirketine
"Şirketinizin ……………………. Nolu elektrik abonesiyim. 2007 tarihinden bugüne kadar gizlenmiş olarak şahsıma yansıtılan kayıp-kaçak bedeline ilişkin toplam miktar hakkında en geç 10 içerisinde tarafıma bilgi verilmesini, aksi takdirde hakkınızda yasal yollara başvuruda bulunacağımı bildiririm." yazılı dilekçe ile başvuruda bulunabileceğini paylaştı.
'EĞER DAĞITIM ŞİRKETİNDEN CEVAP VERİLMEZSE…'
THD Genel Başkanı Çakar, ancak, tüketicilerin, dilekçeyi ya bizzat dağıtım şirketine götürüp tarih sayı karşılığında teslim etmeleri ya da dilekçeyi iadeli-taahhütlü olarak dağıtım şirketine göndermeleri gerektiğini de belirterek, "Eğer dağıtım şirketinden cevap verilmezse tüketiciler, aldıkları tarih ve sayı ya da dilekçenin iadeli taahhütlü olarak gönderildiğini ve dilekçenin alındığını gösteren belgeler ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığına bağlı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü’ne veya Tüketici Hakları Derneği’ne başvuruda bulunabilirler." diye konuştu.
'DANIŞTAY’A AÇMIŞ OLDUĞU DAVANIN SONUÇLANMASINI BEKLİYORUZ'
Çakar, "Elektrik faturalarında 11 ay boyunca gösterilen toplam kayıp kaçak bedelinin tüketicilere iade edilmesi gerektiğine ilişkin tüketici hakem heyetlerinin vereceği karara dağıtım şirketleri uymazsa ve bu bedeli tüketiciye iade etmezlerse, tüketiciler hiç zaman geçirmeden Tüketici Hakları Derneğinden yardım istesinler. Öte yandan, Derneğimizin kayıp-kaçak bedelinin alınmasının dayanağı olan idari işlemin iptali için Danıştay’a açmış olduğu davanın sonuçlanmasını bekliyoruz. Tüketiciler, gerek tüketici hakem heyetlerine gerekse dağıtım şirketlerine yapacakları başvurular için Derneğimizin 0 312 425 15 29, 0 312 417 93 34, 0 312 419 37 74 nolu telefonlarını arayarak yardım ve bilgi isteyebilirler." diye belirtti.
Çakar sözlerinin sonunda, kalıcı çözüm olarak, tüketicilerin sorumlu olmadığı ve kullanmadığı elektrikten alınan kayıp-kaçak bedellerinin Yargıtay Hukuk Genel Kurul kararı gereğince, tüketicilere geri ödenmesi ve hiçbir şekilde tüketicilere yansıtılmaması konusunda hükümete, Enerji Bakanlığına ve EPDK’ya çağrıda bulundu.