Mimar ve Mühendis Dergisi, 79. sayısında,Mehmet Necip Ertaş engellilerin yaşadığı çevresel problemlere fotoğraflarla geniş bir yer verdi.
"Çağımızın büyük metropollerinde, medenî bir hayatın gelişmiş bir düzeyde yaşanmasını sağlayacak şehirsel çevre çizgilerinin elde edilmesine çalışılır. Özellikle büyük şehirler, ülkelerin esas vitrinleri olarak, dünyanın önüne bilgi ve duyarlılıkla kurulmuş fiziksel bir duruş ve hayat canlılığı ile çıkmalıdırlar. Dünya tarih ve uygarlığının en önemli birikim noktalarından biri olan İstanbul’umuzun da, her yönüyle huzur içinde ve rahat yaşanır bir şehir ve toplum bünyesi kimliğiyle insanlığa bir kültür ve medeniyet rengi ile birlikte zengin bir yaşama sevinci sunması doğal bir beklenti olmaktadır." ifadelerine yer verilen yazıdıa engellilerin kentlerde çözüme kavuşturulmalarını bekledikleri sorunlar şöyle sıralandı.
• Görme engelliler otobüs duraklarına vardıklarını fark edememektedirler. Bazen, kendi geliştirdikleri tekniklerle kapalı otobüs durağını, bastonlarını yere vurduklarında çıkan sesin akustiğine göre algılayabilmektedirler. Durakta otobüs beklerken ise hangi otobüsün durağa yanaştığını; toplu taşıma araçlarında seyahat ederlerken de hangi durağa varıldığını bilmek isterler. İETT'nin akıllı durak projesi içerisine bu sorunların çözümüne yönelik sesli uygulamalar bulunmaktadır.
• Görme engelliler toplu taşıma araçlarını kullanırken her vatandaş gibi araç şoförlerinden, trafik kurallarına uymama ve yanlış davranışlarda bulunma gibi çeşitli nedenlerden ötürü rahatsızlık duyabilmektedirler. Bu tür durumlarda aracın plakasını alarak, şikayetçi olma şansları bulunmamaktadır. Bu yüzden İETT, Özel Halk Otobüsü, Taksi ve Minibüs gibi toplu taşım araçlarının içinde görme engelli bireyler için plakayı, sürücü bilgilerini ve ücret bilgilerini öğrenebilecekleri okuyabilecekleri kabartma plakalar veya sesli sistemler yerleştirilmelidir.Taksi Esnaf Odasına bağlı araçlar, araçların içerisinde braille alfabe ile yazılmış plaka uygulamasına başlamışlardır.
• Görme engellilerin seyahatlerine rehberlik amacıyla kullanılan navigasyon sistemlerinin yaygınlaştırılması,
• Yüksek kaldırımlar; özellikle tekerlekli sandalye kullananlar, koltuk değnekliler, yaşlılar, yürüteç ve çocuk arabası kullanıcıları için önemli bir engeldir. Hatta bazen kaldırımlar o kadar yüksek yapılmaktadır ki, aracın kapısının açılmasını engellemektedir.
• Üst geçitlerdeki merdivenlerin altında kalan kısmına, görme engellilerin girmesi durumunda eğim nedeni ve henüz bastonla merdivenin fark edilememesinden dolayı, buna bağlı baş çarpmaları ve yaralanmaların meydana gelebilir. Bu sorunun çözümü için genel olarak bütün merdiven altlarının kapatılması gerekmektedir.
• Sadece merdiven bulunan Alt ve Üst geçitler fiziksel engelliler tarafından kullanılamaz. Ayrıca üst geçitlerdeki engelli asansörlerin de hahssasiyet göstermeyen vatandaşlardan kaynaklanan vatandaşların işletme güçlüğü çekilmektedir.
Haber Merkezi
Kaynak: Mimar ve Mühendis Derrgisi (79. sayı)