Medresetüzzehra, Bediüzzaman Hazretlerinin, tesisine çalıştığı evrensel anlamda, bir model eğitim kurumu projesidir. Mahiyeti ve içeriği yönüyle ise marifet, ilim, iman, fen, felsefe, ahlak ve içtimaiyat değerleriyle mücehhez yapıya matuf, gönüller üzerine kurulu, geniş alanlı olan, bir üniversitedir.
-EĞİTİMDE BEDİÜZZAMAN MODELİ-
DİZİ - 1: MUSTAFA ÖZTÜRKÇÜ
Bediüzzaman, özellikle, İslam âlemine yönelik meselelerin mevcudiyetini içine alan bu üniversite, başta fıtri bir eğitimi esas ittihaz ederek, insanlığı doğru İslamla kucaklaştırmayı hedefleyen bir yapıyı izhar eden hususiyetiyle, öne çıkarılan ve cehaleti yok etmeyi amaçlayan bu eğitim projesine dair, yüzyılı aşan bir süre evvelinden, problemli bölge olan doğu ve güneydoğudaki, sosyal, dini ve kalkınmaya yönelik görüş, düşünce ve tesbitlerini dile getirerek, yöneticilere teklifte bulunmuştur.
Bu tekliflerinden birisini de, Batman’da okul müdürlüğü yapan, yazarımız Misbah Eratilla tarafından tarafımıza gönderilen ”Şark” gazetesinde şöyle dile getirmiştir.
İŞTE O MAKALE
“Şark Gazetesi Sayı: 1 19 Teşrin-i Sani 1324 / 3 Aralık 1908 / İstanbul” tarihli gazetedeki makalesi şöyledir:
Millet-i Osmaniye meyanında mühim bir unsur teşkil eden Kürdistan (yörenin o zamanki ismi) ahâlisinin ahvâli hükümetçe ma’lûm ise de, hizmet-i mukaddese-i ilmiyeye dair bâzı metalibatı arz etmeğe müsaade dilerim.
Şu cihan-ı medeniyette ve şu asr-ı terakki ve müsabakatta sair ihvan gibi yekâheng-i terakki olmak için, himmet-i hükûmetle Kürdistan’ın kasaba ve kurasında mekatib te’sis ve inşa’ buyrulmuş olduğu ayn-ı şükranla meşhûd ise de, bundan yalnız lisan-ı Türkîye âşina etfal istifade ediyor.
-Lisana âşina olmayan evlâd-ı Ekrad yalnız medaris-i ilmiyeyi mâden-i kemâlat bilmeleri ve mekatib muallimlerinin lisan-ı mahalliye adem-i vukufiyetleri cihetiyle maariften mahrum kalmaktadır. Bu ise; vahşeti, keşmekeşi, dolayısıyla garbın şematetini davet ediyor.
-Hem de ahalinin vahşet ve taklid, hal-i ibtidaisinde kalmaları cihetiyle evham ve şükûkun te’siratına hedef oluyor.
-Eskiden beri herbir vecihle Ekradın madûnunda bulunanlar, bu gün onların hâl-ı tevakkufta kalmalarından istifade ediliyor. Bu ise ehl-i hamiyyeti düşündürüyor. Ve bu üç nokta Kürtler için müstakbelde bir darbe-i müthişe hazırlıyor gibi ehl-i bâsîreti dağdar etmiştir.
Bunun Çaresi:
Numune-i imtisal ve sebeb-i teşvik ve terğib olmak için, Kürdistan’ın nukat-ı muhtelifesinden;
Biri: Ertûşî aşâiri merkezi olan Beytüşşebab cihetinde...
Diğeri: Motkân, Belkân, Sason vasatında...
Biri de: Sipkân ve Hayderan vasatında olan nefs-i Van’da:
Medrese nâm-ı me’lûfiyle ulûm-u dîniye ve fünûn-u lâzime ile beraber, -hiç olmazsa, ellişer talebe bulunmak ve oraca medar-ı maişetleri hükûmet-i seniyece tesvîd edilmek üzere- üç dârü’t-talim te’sis edilmelidir.
Bazı medarisin dahi ihyası, maddî ve mânevî bölgenin hayat-ı istikbâliyesini te’min eden esbâb-ı mühimmesindendir. Bununla maarifin temeli teessüs eder. Ve bu mebde-i teesüsten ittihad takarrur edecek; ihtilâf-ı dâhilîden dolayı mahvolan kuvve-i cesimeyi hükümetin eline vermekle, harice sarf ettirmek için hakkıyla müstehakk-ı adâlet ve kâbil-i medeniyet oldukları gibi... Cevher-i fıtrîlerini göstereceklerdir.”
İmza: Molla Said-i Meşhur.
-Devam Edecek-