Teknosa Genel Müdürü Bülent Gürcan, akıllı telefonların yaygınlaşması ile tablet, dizüstü ve fotoğraf makinesi satışlarının gerilediğini belirterek, “İnsanlar artık telefonu hem bilgisayar hem de fotoğraf makinesi yerine kullanıyor” dedi.
Türkiye’nin en yaygın teknoloji perakendecisi konumundaki Teknosa, Türkiye’nin 81 ilinde faaliyet gösteriyor. Bu yıl Hakkâri ve Şırnak gibi illere kadar ulaşan Teknosa mağaza sayısını 291’e yükseltti. Teknosa Genel Müdürü Bülent Gürcan, her ne kadar son dönemdeki terör olaylarından olumsuz etkilenseler de Güneydoğu mağazalarından memnun olduklarını vurguluyor.
Eski çalışan yeni transfer
Teknosa’nın Sahrayıcedit’teki genel merkezinde görüştüğümüz Gürcan, aslında şirketin yeni transferi ancak eski çalışanı. Uzun yıllar şirkette genel müdür yardımcılığı yaptıktan sonra, rakip şirket Media Markt’a Türkiye CEO’su sıfatıyla transfer olmuştu. Sabancı Grubu, Necil Oyman’ın ayrılmasından sonra Teknosa’da boşluğu yine onunla doldurmayı tercih ederek, eski yöneticisini tekrar transfer etmiş oldu. Gürcan şimdi Teknosa’yı teknoloji perakendesinde zirveye oynatmak için çalışıyor.
Ne yapacaklarını biliyorlar
Teknosa halen Türkiye’nin her ilinde mağazası bulunan tek teknoloji perakendecisi. Tunceli’den Şırnak ve Yüksekova’ya kadar Güneydoğu’ya da teknoloji götürüyor. Son olaylardan dolayı mağazalar bazı günler kapalı kalsa da, Gürcan bölge insanını istihdam ettiklerini ve onların da bu olaylarda nasıl davranacağını iyi bildiklerini söylüyor.
Hakkâri’de yaşayan bir gencin elbette Sabancı Grubu’nda çalışma imkanı çok kısıtlı hatta neredeyse imkansız. Gürcan, Teknosa’nın bölge gençlerine Sabancı Holding’in bir parçası olma imkânı verdiğini söylüyor ve bölge mağazalarını hem bu açıdan hem de istihdama katkı açısından, ticaretin yanında bir sosyal sorumluluk projesi gibi de değerlendiriyor.
Temmuz iyi geçti
Genç nüfusun yoğun olduğu Türkiye gibi ülkelerde elbette teknoloji tüketimi çok fazla. Türkiye’de teknoloji marketlerinin hızla yayılması da bu talebin göstergesi. Yılın ilk ayında biraz sıkıntılar yaşamalarına rağmen temmuzda satışların yüzde 10 arttığını belirten Gürcan, cep telefonuna ek vergi söylentilerinin de bunda etkisi olduğunu düşünüyor.
Akıllının ciro payı yüzde 94’e çıktı
Cep telefonlarının artık lüks değil ihtiyaç olduğunu ve bu sebeplerden dolayı ekonomide sıkıntı bile olsa satışların olumsuz etkilenmediğini belirten Gürcan, ilginç bir bilgi paylaşıyor: “Avrupa Birliği’nde akıllı telefon pazarı yüzde 66’larda bizde ise toplam cep telefonlarının hâlâ yüzde 50’si akıllı telefon. O bakımdan daha gidecek yolumuz var.” Gürcan, telefon sayısındaki yüzde 50 oranına rağmen, bu yılın ilk 6 ayında toplam cep telefonu cirosunun yüzde 94’ünün akıllı telefonlardan geldiği bilgisini de veriyor.
IT pazarı küçülüyor
Türkiye’de genel bilgi teknolojileri pazarında (IT) küçülme olduğu bilgisini veren Gürcan, bunun sebebinin de akıllı telefonlar olduğunu söyledi. İnsanların geniş ekranlı akıllı telefonları bilgisayar ve fotoğraf makinesi gibi de kullandığını söyleyen Gürcan, bu sebeple tablet ve dizüstü ile fotoğraf makinesi satışlarının düştüğünü söylüyor. Teknosa mağazalarındaki fotoğraf makinesi stantlarında artık sadece profesyonel makineler kalmış!
Preo tabletler de geliyor
Teknosa kısa süre önce Teknosa Preo adında kendi markasıyla cep telefonu ve akıllı saat üretti. Çin’de üretilen iki ürün mağazalarda satışa sunuldu. Ürünlerin büyük ilgi gördüğünü söyleyen Bülent Gürcan, yıl sonuna doğru Preo markasıyla tablet ve aksesuarları da mağazalarda satışa sunacaklarını ifade etti. Daha önce Teknosa Mobil operatörü de hizmete sokan şirketin hedefi müşterinin her ihtiyacına cevap verebilmek. Gürcan, “Müşterimizle uzun vadeli ilişki kurmak istiyoruz” diyor.