Güncel |
Kazaların baş sebebi alkol |
Adlî Bilimciler Derneği Başkanı Prof. Dr. Hamit Hancı, trafik kazalarının dört önemli sebepten kaynaklandığını ifade ederken, bunları alkollü araç kullanma, aşırı hız, hatalı sollama ve uykusuzluk olarak sıraladı. Alkol, aşırı hız, trafikte başlıca kaza sebebi Trafİk kazalarının dört önemli sebepten kaynaklandığını ifade eden Adli Bilimciler Derneği Başkanı Prof. Dr. Hamit Hancı, bunları alkollü araç kullanma, aşırı hız, hatalı sollama ve uykusuzluk olarak sıraladı. Hancı, Türkiye’deki adli olayların büyük bölümünün de trafik kazalarından kaynaklandığını vurguladı. Prof. Dr. Hancı, kazalara sebep olarak yollardaki kusurların da sayılabileceğini belirterek, Türkiye’deki kamyon sayısının, 14 Avrupa ülkesinin toplamından fazla olduğunu kaydetti. Hancı, “Yolların, aşırı yüklü ve ağır tonajlı araçlar tarafından tahrip edilmesi, oluklar ve eğimler meydana gelmesi de trafik kazalarının oluşmasına yol açıyor” dedi. Türkiye’nin farklı bölgelerinde yapılan araştırmalarda, adli olayların büyük bölümünü trafik kazalarının oluşturduğunun ortaya çıktığını aktaran Dernek Başkanı Hamit Hancı, kazalarda uykusuzluğun da önemli bir sebep olduğunu söyledi. Hancı, büyük risk altındaki sürücüleri şöyle tarif etti: “Mola vermeksizin uzun süre araç kullananlar. Gece, öğleden sonra ve normalde uyuduğu saatlerde araç kullananlar. Uyku verici ilâçlar ya da alkol alanlar. Tek başına araç kullananlar. Uzun, kırsal ve sıkıcı yollarda araç kullananlar. Sık yolculuk edenler.” Prof. Dr. Hancı, uyku ilişkili kazaların engellenmesi için de şu önerilerde bulundu: “Sürücü, iyi bir gece uykusu uyumalı. Bireysel farklılık göstermekle birlikte ortalama 8 saatlik uyku gerekli. Uzun yolculuklar, bir arkadaşla birlikte yapılabilir. Yolcular, yorgunluk belirtilerini fark ederek ya da aracı sırayla kullanarak yardımcı olabilir. Her iki saatte bir düzenli molalar verilebilir. Alkol ve performansı azaltan ilâçlar kullanılmamalıdır. Alkol ve yorgunluk, birbirinin etkisini arttırır.”
SOSYAL SORUNLU SÜRÜCÜ “KAZA RİSKİ TAŞIYOR’’
Türkİye Psikiyatri Derneği Genel Sekreteri ve Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Burhanettin Kaya, yüksek kaza yüzdesine sahip sürücülerin, diğer sürücülere oranla yaygın ailesel ve sosyal sorunları olduğunu belirtti. Sürücülerin ruhsal durumunun trafiğe etkisi konusunda açıklama yapan Kaya, sürücülerin araç kullandıkları sırada, hareketlerine ilişkin duyularının az uyarıda bulunması durumunda, zihnin uyarılmasının da eksik kaldığını, bu sebeple hız yapma algısını, az ve eksik olarak algıladıklarını bildirdi. Bu durumun yorgunlukla birlikte, kontrol ve denetleme duygularının da azalmasına sebep olduğunu, bunun hafif hız sarhoşluğuna yol açabileceğini ifade eden Kaya, ‘’Trafik ortamının, bir engellenme, çatışma ve zorlanma ortamı olduğu söylenebilir’’ dedi. Araç kullanımı sırasında sürücünün, kendine özgü bir alt kültür meydana getirdiği ileri süren Kaya, normalde sergilenmeyecek davranışlar ve sarf edilmeyecek sözlerin sürücü koltuğunda sarf edilebildiğini söyledi. Kaya, şunları kaydetti:’’30 bin sürücü üzerinde yapılan bir çalışmada sürücülerin, yüzde 4’ünün toplam kazaların yüzde 40’ını gerçekleştirdikleri belirlenmiştir. Yüksek kaza yüzdesine sahip sürücülerin, diğer sürücülere oranla yaygın ailesel ve sosyal sorunları olduğu görülmüştür. Bu, ‘kişi yaşadığı gibi sürer’ sözünü doğrulamaktadır.’’ |
23.11.2010 |