Güncel |
Demir ağlarda artık yerli fren kullanılıyor |
DEMİRYOLLARINDA üretim sırrı çözülemediğinden 1988’den beri yurt dışından yıllık 30 milyon dolara ithal edilen trenler için kompozit fren sistemi, TÜBİTAK, TCDD, TÜLOMSAŞ ve özel sektör işbirliğiyle tamamen yerli üretimle hayata geçti. Yalnızca tek bir tekerlekte denemelerle, beş yıl önce başlayan kompozit frenlerin üretim öyküsü, bugün geldiği nokta itibarıyla TCDD’nin yıllık 300 bin kompozit fren ihtiyacının yerli imkânlarla karşılanmasına imkân sağladı. TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi Malzeme Enstitüsü Müdürü Doç. Dr. Tarık Baykara, buharlı lokomotiflerin icadıyla 1860’lardan itibaren demiryollarında trenlerin fren yapmasını sağlayan dökme demir (pik) fren pabuçlarının kullanılmaya başlandığını, bunların günümüzde de hala kullanımda olduğunu anlattı. TÜBİTAK MAM Malzeme Enstitüsü, Yıldız Teknik Üniversitesi Kimya Metalurji Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü öğretim üyesi Prof. Dr. Ahmet Topuz projenin Türkiye’de kompozit fren sisteminin Türkiye’de yerli olarak yapılabilirliğini ortaya koyması bakımından önem taşıdığını vurguladı. |
04.03.2010 |