Güncel |
Yolların ömrü uzayacak |
Ulaştırma Bakanlığı Danışmanı ve Süleyman Demirel Üniversitesi (SDÜ) Mimarlık Mühendislik Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mustafa Karaşahin, Türkiye’nin kara yolu ağında sathi kaplamaların iyileştirilmesi için Karayolları Genel Müdürlüğüyle ortaklaşa hazırladıkları projede olumlu gelişmeler yaşandığını bildirdi. Prof. Karaşahin, yaptığı açıklamada, Karayolları Genel Müdürlüğü ve üniversite işbirliğinde haziran ayında, Sathi Kaplamaların Performans İyileştirme Projesi’ne başladıkları ve projenin yüzde 50’lik kısmını tamamladıklarını belirtti. Ankara’da, 18-19 Kasım tarihlerinde 5. Ulusal Asfalt Sempozyumu yapılacağını ifade eden Karaşahin, sempozyumda Sathi Kaplamaların Performans İyileştirmesi Projesi’nin gündeme geleceğini ve kendisinin bu projede gelinen nokta hakkında bilgi vereceğini söyledi.Türkiye’deki kara yolları ağının yüzde 80’lik bölümünün sathi kaplama olduğunu anlatan Karaşahin, sathi kaplamaların ömürlerinin çok kısa olduğuna dikkati çekti. Kara yollarının ömrünü uzatmak amacıyla böyle bir proje hazırladıklarını dile getiren Karaşahin, proje kapsamında ilk olarak asfalt yolun ömrünün neden kısa olduğu yönünde araştırma yapıldığını ve iklim şartları göz önünde tutularak alternatifler üretilmesi konusunda inceleme yaptıklarını bildirdi. Karaşahin, şöyle konuştu:’’Kara ulaşımını sağlayan yollarımız, en fazla iki yıl dayanabiliyor. İklim şartları, vasıtaların ağırlıkları, yolların ömrünü kısaltıyor. SDÜ olarak, sathi kaplama yolların ömrünü uzatmak amacıyla alternatifler araştırıyoruz. Nedenleri üzerinde yaptığımız çalışma sonrasında şimdi deneme çalışmalarına başladık. İlk olarak hızlandırılmış sathi kaplama profilini hazırladık. Hızlandırılmış sathi kaplama simülasyon cihazını kurduk. Bununla birlikte çekip-çıkarma cihazı dediğimiz mıcır ile asfalt yapışma testini gerçekleştiriyoruz. Yolda kullanılması gereken taş kriterlerini deniyoruz. Dokuz farklı kesim oluşturduk. Buradan çıkan sonuçlara göre yeni denemeler yapıyoruz.’’ Proje için hazırladıkları cihazların ardından yol yapımında kullanılan mıcır konusunda araştırma yapmaya başladıklarını vurgulayan Karaşahin, Keçiborlu, Erzurum, Konya, Trabzon, Antalya, İzmir, Manisa gibi çeşitli yörelerden taşlar getirdiklerini ve asfalt üzerinde döşediklerini söyledi. Bu döşemelerin, çekip çıkarma cihazıyla, asfalt kaplamasından ne derece koptuklarını ve dayanıklılıklarını ölçtüklerini anlatan Karaşahin, asfalt üzerine yerleştirdikleri mıcırları, hızlandırılmış sathi kaplama simülasyon cihazından geçirdiklerini vurguladı. Karaşahin, burada da malzemenin ne kadar ağırlığa dayanıklı olduğunu ölçtüklerini anlattı. Karaşahin, şu anda taşların deneme aşamasında olduğunu ve yaptıkları karışımları ilk olarak Sivrihisar’da uyguladıklarını ve sonuçlarını izlediklerini belirtti. Karaşahin, ‘’İlk deneme çalışmasını Sivrihisar’da gerçekleştirdik ve iyi yolda ilerlediğimizi gördük. Burada BZK denilen asfalt bezon üzerine sathi kaplama tekniğini uyguladık, olumlu sonuç aldık’’ dedi. Projenin bir milyon 160 bin 984 TL’lik bir çalışma olduğunu kaydeden Prof. Dr. Karaşahin, projenin bir yıl 8 ay sonra sona ereceğini kaydetti. Proje sonuçlarını Ulaştırma Bakanlığına sunacaklarını bildiren Prof. Dr. Karaşahin, sunları kaydetti: ‘’Bu projeden çıkacak sonuçlar, Türkiye genelinde uygulanacak. Türkiye’ye mal olmuş bir çalışma. Sonuçlara göre, Uzun Ömürlü Sathi Kaplama Şartnamesi geliştirilecek. Yol yapım şartları güncellenecek, yeni yapım teknikleri uygulanacak. Projeden çıkacak sonuçlar Türkiye genelinde yapılacak yol yapım şartnamesini değiştirebilecek ve yol yapımı bu proje sonucuna göre uygulanacak.’’ Projeden çıkacak sonuçlar sayesinde yolların ömrünün uzatılmasıyla giderlerin de ekonomiye kazandırılacağını söyleyen Karaşahin, bu şekilde ciddî bir tasarruf sağlanacağını sözlerine ekledi. |
29.10.2009 |