TÜRK televizyon kanallarında bu sezon 20’si yeni 63 yerli dizi yayınlanıyor. Reyting rekorları kıran dizilerin hem yapımcıları, hem de bu dizileri yayınlayan kanallar kazanıyor.
İstanbul Serbest Muhasebeci Malî Müşavirler Odası’nın (İSMMMO) ‘Dizi Ekonomisi’ araştırmasına göre, bölüm başına maliyetleri 100 ile 300 bin YTL arasında değişen diziler, reklam ve sponsorluk gelirleriyle birlikte yaklaşık 1 milyar YTL’lik bir ekonomi ortaya çıkarıyor. Yerli diziler açısından son 3 yıldır adeta bir patlama yaşanıyor. 19 Eylül 2008 tarihi itibariyle, bu sezon 13 yerli dizi ile Kanal D, 11 yerli dizi ile ATV bu alandaki iddiasını ortaya koyuyor. Bu sezon Star TV 8 yerli diziyi izleyenlerine sunuyor. Geçen sezon en çok dizi yayınlayan kanallardan olan Show TV de bu sezon 5 yerli dizi yayınlayacağını ilan etti. Yerli diziler, yapımcısından yönetmenine, oyuncusundan senaristine kadar ekran önünde ve arkasında yaklaşık 150 bin kişiye istihdam imkanı sağlıyor. İSMMMO’nun araştırmasına göre, bir dizinin bölüm çekimi maliyeti 100 ile 300 bin YTL arasında değişiyor. Bu maliyet ortalama 200 bin YTL olarak alındığında 63 yerli dizinin yaklaşık bir yıllık çekim maliyeti 500 bin YTL’yi aşıyor. Buna, dizilerin bölüm başına en az 300 bin YTL olan reklâm gelirleri ve 10 ile 70 bin YTL arasında değişen ana sponsorluk gelirleri de eklendiğinde, yıllık en az 1 milyar YTL’lik bir dizi film ekonomisi oluşuyor. TÜRMOB Genel Başkan Yardımcısı ve İSMMMO Başkanı Yahya Arıkan, kayıtlı ekonominin artmasıyla, yerli dizi film sektörünün Türk ekonomisine daha büyük katkıları olabildiğini söyledi.
|