İSTANBUL Serbest Muhasebeci Malî Müşavirler Odası’nın “Bankalarda Silâhsız Soygun; Komisyon ve Hizmet Bedelleri” başlıklı raporuna göre, bankaların hizmet bedeli geliri geçen yıl 8,3 milyar YTL olarak gerçekleşti, bu yılın ilk 4 ayında ise 3,1 milyar YTL’ye ulaştı.
“Hizmet bedeli” ve “komisyon” adı altında tüketiciden yapılan kesintilerde hiçbir standart uygulanmadığı, bankaların “keyfi uygulamaları” ve standartları “kendi şartlarına göre” belirledikleri hizmet bedelinde “uçurum” bulunduğu savunulan raporda, “Öyle ki havale parası yüzde 100’e yakın değişiklik gösterirken, aynı tablo kredi kartı ücretinde de geçerli. Her türlü işlemini internetten yapan ve gerekli komisyonları da ödeyen bir tüketici bile şubeye hiç uğramasa 35 YTL’yi bulan yıllık hesap işletim ücreti ödüyor. Bankaların hizmet bedeli ya da komisyon olarak yaptıkları kesinti kalemlerinin sayısı 100’e yaklaşıyor” denildi. Bankaların bu alandan sağladığı tatlı kârın bilânçolarda kendini gösterdiğine işaret edilen raporda, hizmet bedeli gelirinin, geçen yıl 8,3 milyar YTL, bu yılın ilk 4 ayında da 3,1 milyar YTL’ye ulaştığı belirtildi. Raporu değerlendiren İSMMMO Başkanı Yahya Arıkan, bankaların hizmet bedeli geliri olan 8,3 milyar YTL’ye kredilerden alınan ücret ve komisyonların dahil olmadığını kaydetti. Arıkan, “Önceki yıl kredilerden alınan ücret ve komisyonlar 1 miyar 715 milyon YTL iken, bu rakam 2007 sonunda 2 milyar 50 milyon YTL’ye ulaştı. Komisyon gelirlerinin toplam işletme giderlerine oranı da sürekli artıyor. Topuzun kantarı kaçmış durumda” ifadesini kullandı. Her sektörde olduğu gibi bankacılık sektörüne de bir standart getirilmesini önerdiklerini belirten Arıkan, BDDK’yı göreve çağırarak, sadece kredi kartı yıllık bedelini değil, masraf ve komisyon adı altında yapılan bütün kesintileri incelemesini istediklerini ifade etti.
|