Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) Makina Mühendisleri Odasının (MMO) hazırladığı, ‘’Ulaşımda Demiryolu Gerçeği Raporu’’nda, ‘’demiryollarının bilinçli olarak geriletildiği, yarım asırdır neredeyse ray döşenmediği’’ savunularak, karayoluna yapılmakta olan bütün yeni yatırımların durdurulması, ağırlığın demiryollarına verilmesi gerektiği kaydedildi.
Raporda, şu andaki kurguda 300 kilometre hız amaçlandığı, oysa uzmanların belirttiğine göre hiçbir ülkenin bu düzeyde hızlarla başlamadığı vurgulanan raporda, ‘’Ülkemiz hızlı trene hazır değildir, mevcut hatlar hızlı treni kaldıramayacaktır’’ görüşü ifade edildi. Türkiye’nin artan nüfusuna paralel olarak gelişen ulaşım talebinin, en ekonomik biçimde demiryolu taşımacılığının kamu hizmeti olarak ve kamu eliyle geliştirilmesiyle karşılanabileceği kaydedilen raporda, şu önerilerde bulunuldu: ‘’Ciddî bir ‘Ulaştırma Ana Planı’ yapılmalı, bu plan kapsamında, demiryolu, denizyolu, havayolu ve karayolu için ayrı ayrı ana planlar hazırlanmalı. Gerekli olan altyapı, bakım, yenileme çalışmaları eşliğinde eski hatlarda ‘sürat demiryolu’ projelerine yönelinmeli; yeni altyapı ve yüksek standartlı yeni hat yapımına dayanmayan ‘hızlı/hızlandırılmış tren’ projeleri mutlaka ve derhal durdurulmalı. GAP’ın demiryolu projeksiyonlarına katılması sağlanmalı. Yük ve yolcu taşımacılığında demiryolunun taşıma oranları planlı olarak artırılmalı. Demiryoluna göre 2 misli, hızlı suyoluna göre neredeyse 3 misli daha fazla enerji tüketen karayoluna yapılmakta olan bütün yeni yatırımlar durdurulmalı. Ağırlık demiryollarına verilmeli. Demiryolu ve TCDD Kanun Taslakları geri çekilmeli. TÜDEMSAŞ, TÜVASAŞ, TÜLOMSAŞ gibi TCDD fabrikaları lokomotif ve vagon üretecek teknik düzeye getirilmeli.’’
|