TÜRKİYE’DE 2000 yılında 33 milyon 836 bin 373 olan kaset satışı, müzik piyasasına CD’nin hakim olmasıyla 2007’de 4 milyon 618 bin 432’ye geriledi.
Bağlantılı Hak Sahibi Fonogram Yapımcıları Meslek Birliği yetkililerinden alınan bilgiye göre, Türkiye’de yeni kuşak CD üretim teknolojisi 2000 yılında başladı. Bu yıldan itibaren müzik CD’si satışı sürekli arttı ve 2005 yılında pazarın yüzde 47’sine ulaştı. Müzik kaseti satışı, 2000’de 33 milyon 836 bin 373 iken, 2007 yılı sonunda 4 milyon 618 bin 432’ye kadar geriledi. 2000-2007 arasında müzik kaseti satışı gerilirken, CD satışında ise artış yaşandı.
Müzik CD’si satışı, 2000 yılında 4 milyon 808 bin 90 iken, 2007 sonunda 14 milyon 947 bin 854 bandrollü müzik CD’si satışı yapıldı. CD, son yıllık dönemde müzik kasetinin pazardaki hakimiyetine son verdi. Teknolojinin gelişmesiyle kaset çalıcılar veya oynatıcılar da zamanla gözden düştü. Bunlar yerini, güncel teknoloji ile üretilen CD çalıcılara bıraktı. Her eve giren dijital müzik oynatıcıları kasetin piyasadan yavaşça çekilmesinde rol oynadı. Bilgisayar ve internet kullanımının yaygınlaşması müzik sektöründe CD satışlarının da istenilen oranda artmasını engelledi.
Teknolojinin gelişip, korsan satışların artmasının müzik endüstrisinin bütün unsurları olan yapımcıları, yorumcuları, eser sahiplerini, üretim tesislerini ve stüdyoları sıkıntıya soktuğu bildirildi.
|