Tüketici Hakları Derneği Genel Başkanı Turhan Çakar, gıda reklâmlarının çocuklar üzerindeki etkisi ve okul kantinlerinde satılan gıdaların muhtevasına işaret ederek, ‘’Çocuklar ve toplumumuz hızla sağlığını kaybetmeden tüm kesimler üzerine düşeni yapmalı’’ dedi.
Çakar, 15 Mart Dünya Tüketici Hakları Günü faaliyetleri çerçevesinde Dernek Genel Merkezinde ‘’Çocuklara Yönelik Reklamların Çocuklar Üzerindeki Etkisi’’ konulu bir basın toplantısı düzenledi. Turhan Çakar, THD’nin, çocuklara yüksek kalorili ama düşük besin değerli gıdaların pazarlanmasının alan ve boyutunun kısıtlanması için dünya çapında teklifler başlatan Uluslararası Tüketiciler Birliği’ne ve Uluslararası Obeziteyle Mücadele Gücü’ne katıldığını bildirdi.
Bu kuruluşların Dünya Sağlık Örgütünü ‘’çocuklara gıda pazarlamaya yönelik uluslararası düzenlemeyi’’ benimsemeye ve ulusal gıda pazarlaması mevzuatıyla bu düzenlemenin birleştirilmesine çağrıda bulunduğunu anlatan Çakar, ‘’Bu düzenlemenin benimsenmesi obeziteyle ilgili hastalıklar tarafından halihazırda tehdit edilen 117 milyon çocuğa yardım açısından büyük bir adım olacaktır’’ dedi.
Çakar, bu düzenlemenin Mayıs ayında Dünya Sağlık Meclisinde Uluslararası Tüketiciler Birliği ve Uluslararası Obeziteyle Mücadele Gücü tarafından ele alınacağını ve gıda endüstrisinin değerlendirileceğini ifade etti.
THD Başkanı, çokuluslu şirketlerin 2006 yılında internet oyunları, sosyalleşme siteleri, çizgi film karakterleri ve bunlara bağlı ünlü kuruluşlar aracılığıyla gıda, alkolsüz içecek ve şekerleme alanındaki reklamlara harcadıkları paranın 13 milyar dolar olduğuna dikkat çekti.
BU REKLÂMLAR YASAKLANMALI
Çakar, Uluslararası Tüketiciler Birliği ve Uluslararası Obeziteyle Mücadele Gücü’nün, Dünya Sağlık Örgütünün üye devletlerinin söz konusu düzenlemede yer alan, ‘’Saat sabah 6 ile akşam 9 arasında sağlıksız gıdaları teşvik eden reklamların radyo televizyonlarda yasaklanması, internet siteleri, sosyalleşme siteleri gibi yeni medyayı kullanarak sağlıksız gıdaların pazarlanmasının engellenmesi, okullarda sağlıksız gıdaların teşvikinin engellenmesi, sağlıksız gıdaların pazarlanmasında ünlülerin, çizgi film karakterlerinin ve yarışmaların kullanılmaması’’ tavsiyelerini kabul etmelerini isteyeceğini belirtti. Uluslararası Tüketici Örgütünün Uluslararası Obeziteyle Mücadele Örgütüyle birlikte başlattığı bu kampanyayı, THD olarak bugünden itibaren Türkiye’de de başlattıklarını bildiren Çakar, Sağlık, Millî Eğitim ve Tarım Bakanlıklarına ve RTÜK’e, bu kampanyaya destek vermeleri ve gereğini yapma çağrısında bulundu.
Çakar, gazetecilerin sorusu üzerine de, geçen yıl 40 ilde 300 ilköğretim okulu ve lisenin kantininde araştırma yaptıklarını ve bu araştırmanın sonuçlarını bilim kuruluşlarıyla paylaştıklarını hatırlattı. Çakar, araştırma sonucunda bu kantinlerde sağlıklı hiçbir gıdanın satılmadığını gördüklerini anlattı.
|