İslâmî İlimler Araştırma Vakfı ve Türk-Asya Stratejik Araştırmalar Merkezince İstanbul Okmeydanı’ndaki Grand Cevahir Otelinde düzenlenen ‘’Eğitimde İşbirliği ve Kalkınma’’ konulu “İslâm Ülkelerinde Eğitim Kongresi’’nin açılışında konuşan İSAV Başkanı Prof. Dr. Ali Özek, İslâm dünyası için en büyük problemin cahillik olduğunu söyledi.
İslâmî İlimler Araştırma Vakfı (İSAV) ve Türk-Asya Stratejik Araştırmalar Merkezince (TASAM) Grand Cevahir Oteli’nde düzenlenen ‘’Eğitimde İşbirliği ve Kalkınma’’ konulu ‘’İslâm Ülkelerinde Eğitim Kongresi’’nin açılışında konuşan Prof. Dr. Ali Özek, eğitimin sadece ‘para’ işi olmadığını da belirterek, “Bazı İslâm ülkeleri eğitime iyi bütçe ayırıyorlar, ama hem erkek hem de kadına eğitim imkânı sağlamak lazım. Hz. Peygamberimiz (asm) böyle yapmıştır. Çünkü öğrenmek herkes için gereklidir” şeklinde konuştu. Katılımcılara da teşekkür eden Prof. Özek, kongreni başarılı olmasını diledi. Kongrenin açılışına katılarak bir konuşma yapan Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik de, “İslâm dünyasının temel problemi, cahillik, fukaralık ve bunun sonucu ortaya çıkan ihtilaflardır. Cehalet hepimizin baş belası’’ dedi. Çelik, İslâm ülkelerinin birbirleriyle dost olması gerektiğini, kişilerin bireysel muhasebe yaptıkları gibi, toplumların, devletlerin ve İslâm ülkelerinin de muhasebe yapmaları gereğini söyledi. Çelik, 13. asırdan sonra, İslâm dünyasının derin bir kış uykusuna yattığını belirterek, ‘’Avrupalılar bizden aldıkları çekirdekleri büyük bir meyve bahçesine çevirdiler. Şimdi bu meyveleri Avrupalılardan alıyoruz’’ dedi. “İslâm dünyasının temel problemi, cahillik, fukaralık ve bunun sonucu ortaya çıkan ihtilaflardır’’ diyen Hüseyin Çelik, ekonomik güç ve zenginliğin, toplumu bir arada tutan unsurlardan olduğunu anlattı.
Çelik, ‘’Cehalet hepimizin baş belası. İslâm dininin doğru öğrenilmemesi ve öğretilmemesinden doğan yanlış akımlar ve radikalizm vardır. Batıda İslâm fobisi gelişmiştir. İslâm denince, aklına terör gelen batılılar vardır’’ dedi. Çelik, batılıların bu konuda haklı olmadıklarını, İslâm dininin barıştan geldiğini dile getirerek, ancak, İslâm dünyasına ilişkin böyle bir imajın oluşmasına bazı Müslümanların katkı sağladığını bildirdi. İslâm dünyasının, ‘’Müslüman terörist olmaz’’ dediğini de vurgulayan Çelik, ‘’Eğer bir Müslüman eline silâhı alıp başka birinin canına kıyıyorsa, terörist olur. Radikal akımların gerçek İslâm’dan nasip almadıklarını düşünüyorum’’ diye konuştu.
Bakan Çelik, İslâm aleminde farklılıklara tahammül eden ve bunu zenginlik kabul eden demokratik bir anlayışın oluşması gerektiğini sözlerine ekledi.
Prof. Dr. Ümit Meriç: Yasağın
kalkması için çalışılmalı
Yeni Asya’nın eğimin önündeki engellerle ilgili sorularını cevaplayan Prof. Dr. Ümit Meriç de, Kongrenin çok önemli bir amaçla düzenlendiğini ve büyük bir önem arzettiğini belirtti. Meriç, kızların eğitimi ve eğitimde fırsat eşitliği gibi konularda sorunların olduğunun kabul edilmesi gerektiğini vurguladı. Meriç, en kısa zamanda bu sorunların aşılması için acil çalışmalar yapılması gerektiğini de sözlerine ekledi.
MESAJLARDA KİM, NE DEDİ?
TBMM Başkanı Köksal Toptan, toplantıya gönderdiği mesajda ‘’Bu süreçte İslâm dininin daha iyi öğrenilmesinin küresel barışa, farklı dinler ve kültürler arasında uyum ve işbirliğine büyük katkı sağlayacağı kanaatindeyim’’ dedi. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan da gönderdiği mesajda, kongrenin başarılı geçmesini diledi. Devlet Bakanı Said Yazıcıoğlu da gönderdiği mesajda, kongrede sunulan görüşlerin dünya barışına ve İslâm ülkelerinin eğitim problemlerine çözüm getirecek yeni anlayışlara zemin hazırlamasını temenni ettiğini kaydetti.
Kur’ân eğitimine yaş sınırı anlamsız
Konferansa verilen arada Yeni Asya’nın eğitime ilişkin yöneltiği soruları cevaplayan Bangladeşli öğretim üyesi çift de gazetemize Türkiye’deki eğitim sorunlarıyla ilgili çarpıcı açıklamalarda bulundular. Bangladeş Dhaka Üniversitesi’nden Yard. Doç. Dr. Selina Banu, Türkiye’de gerçekleşen bu konferansta özellikle kızların eğitilmesi konusunda bir makale tebliğ edeceğini belirterek, kendi ülkesinde bilhassa kızların eğitimine özen gösterildiğini kaydetti.
Banu, Türkiye’deki başörtüsü yasağıyla ilgili bazı şeyleri gazetelerden duyduğunu ancak yasağın bu kadar yaygın ve mağdur edici olduğunu yeni öğrendiğini ve bu durumun kendisini çok şaşırttığını ifade etti. Ülkesinde inanç ve eğitim hakları konusunda herhangi bir sıkıntı yaşanmadığını ifade eden Banu, seküler (laik) bir eğitim sistemine sahip olmalarına rağmen inanç ve din eğitimi de verdiklerini belirtti. Bangladeş’te Budist öğrencilere Budist hocalar, Müslüman öğrencilere Müslüman hocalar tarafından ilgili derslerin öğretildiğini belirten Banu, Bangladeş’teki Kur’ân öğretiminin de 4-5 yaş gibi küçük yaşlardan itibaren medreselerde verildiğini söyledi. Türkiye’de Kur’ân eğitimine getirilen 12 yaş sınırlamasının da pedogojik olarak anlamsız olduğunu ifade eden Banu, “Eğer din ve ahlak kültürü ve Kur’ân dili öğrenilecekse bu mutlaka erken yaşlarda olmalıdır. En basitinden 12 yaşına gelmiş bir öğrencinin Kur’ân telafuzunu tam olarak öğrenebilmesi pedagojik anlamda çok zordur” dedi.
Yrd. Doç. Dr. Selina Banu’nun eşi İslâm Teknoloji Üniversitesi’nden Prof. Dr. Şahcihan Mian Tapan, ise Kongrede İslâm Ülkelerinde Eğitim Reformları konusunda bir sunum gerçekleştireceğini belirterek, Türkiye’deki eğitimin önündeki engellerin kendisini çok şaşırttığını vurguladı.
“Türkiye İslâm ülkesi değil mi? Nasıl olur da bu meselede öğrencilerin önüne engeller çıkarılır. Bu çok şaşırtıcı” diyen Prof. Dr. Şahcihan Mian Tapan, dinî eğitim ve fen eğitimlerinin bir arada verilmesi gerektiğini belirterek şöyle devam etti: “Kur’ân ve dinî öğretim moral ve ahlak bakımından çok gereklidir. Bu sebeple okullarda küçük yaşlardan itibaren hem pozitif bilimin hem de dinî eğitimin bir arada verilmesi zorunludur” dedi.
Yeni Asya Bakanlara engelleri sordu
İslâm Ülkelerinde Eğitim Kongre’sinin açılış konuşmalarının ardından Yeni Asya’nın sorularını cevaplandıran Pakistan Milli Eğitim Bakanı Ashraf Javed, Türkiye’deki eğitim önündeki yasakların derhal kaldırılması gerektiğini söyledi.
Pakistan Milli Eğitiminde eğitim önünde herhangi bir engel bulunmadığının altını çizen Javed, bu meselenin Türkiye’nin iç işlerine ait bir sorun olduğu için fazla bir yorumda bulunmak istemediğini, bu sorunun asıl muhatabının Türkiye Milli Eğitim Bakanı olduğunu ifade etti.
Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik ise Yeni Asya’nın bu konudaki ısrarlı sorularını cevapsız bıraktı. Soruların asıl muhatabının kendisi olduğunu ifade eden Çelik, Türkiye’deki eğitim sorunları, başörtüsü yasağı ve katsayı meselesi konusunda herhangi bir açıklamada bulunmadı. Çelik’in açılış konuşmasında da Türkiye’deki eğitim yatırımları ve gelişmelerden bahsettiği halde eğitimin sorunlarına değinmemesi de dikkat çekti.
|