Sigara paketlerinin üzerindeki uyarı yazılarının etkisini ortaya çıkarmak için Trakya Üniversitesi (TÜ) Tıp Fakültesi’nde öğrenim gören ve sigara içen öğrencilerle yapılan anket, yazıların, sigara içen bireyler içinde bilgileri en yüksek oranda algılayabilecek kişilerde bile yeterli etki oluşturmadığını gösterdi.
TÜ Tıp Fakültesi Göğüs Hastalıkları Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi, Temiz Nefes Sigarasız Yaşam Derneği ve Türk Toraks Derneği Tütün Kontrolü Çalışma Grubu Başkanı Doç. Dr. Celal Karlıkaya, başta sigara olmak üzere tütün ürünlerinin kullanılmasının pek çok öldürücü hastalığa yol açtığını hatırlattı.
Türkiye’de her yıl 100 bin kişinin sigaradan hayatını kaybederken, bu sayının 2030 yılına kadar 240 bin kişiye yükseleceğinin tahmin edildiğini ifade eden Karlıkaya, tütün tüketiminin getirdiği zararlarla mücadelede halkı bilgilendirme ve bilinçlendirmenin çok önemli olduğunun birçok bilimsel çalışmayla ispatlandığını söyledi.
EN AZ VE EN FAZLA ETKİLEYİCİ YAZILAR
Karlıkaya, sigara içen öğrencilerle yapılan anket sonuçlarına göre, en az etkileyici yazıların ‘’Tütün içmek öldürür’’, ‘’Sigara içenler genç yaşta ölür’’ ve ‘’Sağlık kuruluşları sigarayı bırakmada size yardımcı olabilir’’ yazılarının olduğunu bildirdi.
Karlıkaya, en fazla etkileyici olanların ise ‘’Çocukları koruyun: Dumanınızı onlara solutmayın’’, ‘’Sigara içmek cildin erken yaşlanmasına neden olur’’, ‘’Sigara içmek ölümcül akciğer kanserine neden olur’’ ve ‘’Sigara içmek ağrılı ve yavaş bir ölüme neden olabilir’’ yazıları olduğunu kaydetti.
Karlıkaya, bu bulguların, mevcut yazılardaki bilgileri en yüksek oranda algılayabilecek kişilerden tıp fakültesi öğrencilerini bile yeterli etki oluşturmadığını gösterdiğini belirtti.
RESİM KONULSUN
Kanada’nın paket üzerine uyarıcı yazı konulmasını ilk uygulayan ülkelerden biri olduğunu ifade eden Karlıkaya, Türkiye’de sigara paketleri üzerindeki uyarı yazılarının daha çarpıcı hale getirilmesi gerektiğini bildirdi.
Uyarı yazılarının resimlerle birlikte olmasının bırakmayı sağlama ve başlamayı önleme açısından 60 kat daha etkili bulunduğunu kaydeden Karlıkaya, uyarı yazılarının paket yüzeyinin yüzde 60’ını kaplamasının da marka tanıma süresini uzattığını ve marka imajını sarstığını ifade etti.
|