Bağımsız Eğitimciler Sendikası Genel Sekreteri Lokman Erdoğan, meslek liseliye katsayı engelinin Kopenhag Deklarasyonu’na aykırı olduğunu belirtti.
Lokman Erdoğan, yaptığı açıklamada, Avrupa Birliği’ne (AB) üye devletlerin eğitim bakanları, aday ülkeler, EA ve Avrupa Sosyal Ortakları, Kasım 2002 tarihinde Kopenhag’da Mesleki Eğitim ve Öğretim alanında işbirliği gerçekleştirilmesi yönünde anlaşmaya vardıklarını söyledi. 2002 Kopenhag Deklarasyonu’nda ise mesleki eğitim ve öğretimin uygulanması, kalitesi ve çekiciliğinin arttırılmasına ilişkin bir strateji geliştirildiğini hatırlatan Erdoğan, “Fakat AB’ye giriş yolundaki Türkiye’de mesleki ve teknik ortaöğretim okulları mezunları üniversiteye girişte hala sınırlamalar ile karşılaşmaktadırlar” dedi.
1973 tarihinde kabul edilen 1739 No’lu Milli Eğitim Temel Kanunu’nun 8. maddesinde “Eğitimde kadın, erkek herkese fırsat ve imkân eşitliği sağlanır” hükümleri bulunmasına rağmen, Türkiye’de meslek lisesi mezunlarına karşı bilinçli, kasıtlı ve sistemli bir şekilde ideolojik ayrımcılık uygulandığını vurgulayan Erdoğan, üniversiteye girişte meslek lisesi mezunlarının önüne katsayı engeli konarak, kendi uzmanlık alanlarının devamı niteliğindeki mühendislik bölümlerine bile devam edebilmeleri engellendiğini vurguladı.
Erdoğan, üniversiteye girişte, meslek lisesi mezunları aleyhindeki bu farklı katsayı uygulamasının Türkiye’de ekonomik olarak düşük gelir düzeyindeki sosyal tabakalara mensup vatandaşlara karşı yapılan ekonomik şartlara dayalı bir ayrımcılık olduğunu, ekonomik durumu iyi olmayan yoksul kesimden vatandaşların meslek liselerinden mezun olan çocuklarına karşı uygulanan dışlama, sınırlama ve eğitimde davranış eşitliğini ortadan kaldıran bir ayrımcılık olduğunu da dile getirdi. Erdoğan, eğitimdeki bu ayrımcılığın, fırsat eşitsizliği ve engellemenin devam ettiği sürece, ilköğretimden sonra meslek liselerine yönelen öğrencilerin sayısı gün geçtikçe alacağını bildirdi.
“Hiçbir AB ülkesinde bu adaletsizlik yok"
Lokman Erdoğan, hiçbir AB ülkesinde ortaöğretimden yüksek öğretime geçişte böyle bir adaletsizlik olmadığını vurgulayarak, şöyle devam etti: “Tam tersine meslek lisesi mezunları lehine daha da ayrıcalık tanınır. AB meslekî ve teknik eğitimin geliştirilmesi için çok büyük adımlar atarken, Türkiye bunun tam tersini yapmaktadır. Üniversiteye giriş sistemindeki adil olmayan ve eğitimde fırsat eşitliğini daraltan bu katsayı uygulaması Türk eğitim sistemi için çok önemli bir problemdir. Bunun bir an önce giderilmesi ve meslekî eğitimin önündeki engellerin acilen çözülmesi gerekir. Bu her şeyden önce eğitimdeki fırsat eşitliğini kısıtlayan bir uygulamadır. Eğer ülkemizin kalkınması için meslekî ve teknik eğitimin yaygınlaştırılması gerektiğine gerçekten inanıyorsak, insan haklarına gerçekten saygılıysak ve Avrupa Birliği’ne girmek istiyorsak eğitimdeki bu ayrımcılık ve eşitsizlik sorununun acilen çözülmesi gerekmektedir.”
|