Geçen hafta “İyi ki sınavlar var” konulu yazımızın ardından ana-babalar (ebeveynler) de bir şeyler demek lâzım diye düşündüm. OKS ve ÖSS sınavlarına hazırlanan öğrencilerin tamamı istisnasız özel dershanelere gidiyorlar. Dershaneler arası rekabet o kadar ileri gitmiş ki, her dershane ders dışında ek faaliyetlerle öğrenci kazanmaya çalışıyor.
Müşteri memnuniyeti cümlesinden ve kurumun esas işlevinin gereği rehberlik servisleri de etkin görev yapıyor. Rehberlik servisleri öğrencilere rehberlik yanında ebeveynlere de danışmanlık hizmeti veriyor. Rehberlik servislerinin gerçek misyonunun gerek öğrenciler gerekse veliler tarafından tam anlamıyla doğru algılandığı söylenemez. Genel kanaat, problemli öğrencilerin sorunlarının çözüm adresi, dahilî karakol veya güvenlik merkezi gibi anlaşılmaktadır.
Rehberlik servislerinin misyonu
Rehberlik servisi ve rehber öğretmenlerin fonksiyonu diğer bütün faaliyetlere eşdeğer öneme sahiptir. Rehberlik biriminin sadece başarısız öğrenciler için değil, başarılı öğrenciler için de yapacak çok işleri vardır. Adı üzerinde, Psikolojik Danışmanlık Rehberlik (PDR) birimidir. Kapsadığı konular sadece öğrencilerle sınırlı değildir. Anne-baba, okul, dershane ve ilgili her şey ilgi alanları içindedir.
Rehber öğretmenler çok iyi yetişmiş olmalılar. Klasik veri toplamanın ötesinde gerçekten danışmanlık yapmalıdırlar. Kişisel gelişimin gerekleri, insan analizleri, ana-baba psikolojilerini çok iyi anlamaları gerekir. Rehber öğretmenler, meslekî formasyon yanında doğru hayat paradigmaları, değerler sistematiği, hayatî öncelikler, sağlıklı inanç kalıplarına sahip olmalılar ki, hem öğrenciler, hem de ebeveynlere yardımcı olabilsinler.
Öğrenci başarılarını etkileyen en önemli problemlerin başında aile içi problemlerin yansımaları vardır. Veya ailenin çocuklarına yaklaşım hataları… Çocukları sarsan böyle büyük bir sorunla beraber öğrencilerin motive edilmeleri ciddî bir strateji işidir.
Rehberlik servisinin sorunları olan, başarı grafikleri düşük öğrencilerin veya onların ailelerinin uğraması gereken bir yer olmadığının iyi anlaşılması şarttır. Bu servis gerek okullarda, gerekse dershanelerde ihtiyacı karşılamadan uzaktır. Yasal olarak kadrolu bir rehber öğretmene her konunun havale edildiği bir uygulamadan beklenen rehberlik ve danışmanlık hizmetinin alınması mümkün değildir.
PDR politikası nedir?
Psikolojik Danışmanlık Rehberlik(PDR) politikalarını bütün okullar özellikle belirlemelidirler. Müfredat programları genel çerçeveyi tanımlamış olup her okulun kendine özgü politikaları ayrıca uygulama planı olarak belirlenmelidir. Bu politika sadece birimde görevli rehber öğretmenlerin görevleri ile sınırlı kalmamalıdır. Kurumun bütün çalışanlarının rehberlik politikası adına yapacaklarının tanımlanması gerekir. Temel derslerden, sosyal faaliyetler, sportif ve san’at faaliyetlerinden idarî süreçlere kadar rehberlikle alâkalı stratejik planlama yapılmalıdır. Her dersin öğretmeni rehberlik adına neler yapabileceğini rehberlik politikasında belirlenen stratejiye göre uygulayabilir. Bütün dersler ve faaliyetlerin rehberlik boyutu uyumlu bir koordinasyon çerçevesinde uygulanırsa gerçek danışmanlık ve rehberlik fonksiyonu yerine getirilmiş olabilir.
Rehberlik, hayatın doğru planlanması ve uygulanmasına vesile olacak büyük vebal taşıyan bir görevdir.
Gömleğin ilk düğmesi yanlış iliklenirse diğer düğmeler de yanlış iliklenecektir. Rehberlik biriminin ilk düğmeyi doğru iliklemede önemli rolü vardır.
Özellikle OKS ve ÖSS sınavlarına hazırlanan öğrencilerle özellikle ilginin şu sıralar önemi büyük. Sadece dershanelerin ilgisine havale edilen rehberlik ve danışmanlık konusunda okullar daha fazla sorumludur.
|