Kocaeli’nin Gebze ilçesinde, Anadolu Sağlık Merkezi’nde (ASM) görev yapan Uzman Psikolog Sevil Usanmaz, sıkı disiplin altında yetiştirilen çocukların gerçek başarıya ulaşamayacaklarını söyledi.
ASM’de görevli Uzman Psikolog Sevil Usanmaz, sömestr tatilinin bitmesine ve ikinci eğitim döneminin başlamasına az bir zaman kaldığını belirterek, çocukların yeni eğitim dönemine şimdiden hazırlanması gerektiğini ifade etti. Usanmaz, “İlk dönem, sınavlar, ödevler, ek dersler, dershane ve çeşitli aktivitelerle, son derece yoğun geçerek sona erdi. Çocukların fizikî, zihnî ve psikolojik olarak dinlenmeye ihtiyaçları vardır. 15 günlük yarı yıl tatilinin ilk haftasının dinlenerek geçirilmesi, yeterince iyi uyumaları, beslenmeleri, arkadaşlarıyla vakit geçirmeleri, büyükanne ve büyükbaba ziyaretleri yapmaları gerekir” dedi.
Tatilin ikinci haftasının ise yeni eğitim dönemine hazırlanmakla geçirilmesinin, çocuğun başarısında rol oynadığının altını çizen Usanmaz, “İkinci haftada, okul ödevlerinin yapılması ve zayıf olan derslerin tekrarı, yeni konuların gözden geçirilmesi, ikinci döneme hazırlık olacağı gibi, derslerin daha kolay öğrenilmesi ve başarının artmasına yardımcı olacaktır. Ancak gereğinden fazla yüklenmeler, beklentiler çocuklarda bıkkınlık ve çaresizlik duygularını arttırmakta, derslere karşı olumsuz tutum, öğrenmeye karşı direnç ve inatlaşmaya sebep olur” şeklinde konuştu.
Manevî - maddî ödül
Öğrenmede ödüllendirmenin de çok önemli olduğunu vurgulayan Usanmaz, şunları kaydetti: “Ödüllendirme, manevî ödül, takdir ve beğenme şeklinde olursa, başarıyı olumlu yönde etkiler. Maddî ödül ve vaatler öğrenmeyi tam tersine olumsuz yönde etkilemekte, bir süre sonra ebeveyn ve çocuk arasında inatlaşma ve çekişmeye sebep olmaktadır. Çocuklarda görev bilinci, sorumluluk gibi duyguların gelişebilmesi için maddî ödül, manevî ödülün peşinden gelmelidir. Sıkı disiplin altında yetiştirilen çocuklar, gerçek başarıya ulaşamazlar. Beden ve ruh sağlığı birlikte iyi olursa başarıdan söz edebiliriz. Mutlu, huzurlu, kendini seven, hatalarını kabul eden, hatalarını düzeltmek için çaba gösteren, sorumluluk alabilen, destek ve yardım isteyebilen çocuklar başarılı olurlar. Çocuğun yeteneklerini, ihtiyaçlarını, kapasitesini, ve gelişim seviyesini dikkate almayan sıkı disiplin, başarıya değil başarısızlığa yol açar. Katı disiplin yerine sınırlardan ve sorumluluklardan söz edebiliriz. Bunun için de çocukların amaçlar edinmesi ve hedefler koyması istenebilir. Çocuğun kendi özdenetimini sağlayabildiği, sevgi ve destekle ulaşılan başarı sürekli olacak ve hayatın her aşamasında devam edecektir.”
|