Güncel |
Okulda güven başarıyı arttırıyor |
Demokrat Eğitimciler Sendikası’na (DES) bağlı DES Stratejik Araştırmalar Merkezi (DESAM) tarafından hazırlanan 2. Eğitim Bileşenleri Araştırma Raporuna göre; okulun güvenli olması öğrenci başarısını da etkiliyor. Okul güvenliği ile ilgili gerekli tedbirleri almayan ve istenmeyen olayların sıkça meydana geldiği okullarda öğrencilerin başarısı ise oldukça düşük.
Okullardaki güvenlik ve şiddet sorunlarıyla ilgili Ankara’daki 20 ilk ve ortaöğretim okulunu inceleyen DESAM’ın raporuna göre şiddet olayları daha çok fakir semt okullarında yaşanıyor. Okullarda yaşanan olaylar genellikle koridorlar, spor alanları, okulun giriş çıkış yerleri ve kantin gibi mekânlarda meydana geliyor.
Rapor, okullardaki sorunların büyük bir kısmını okuldaki küçük bir azınlığın çıkardığını ortaya koyuyor. Okuldaki gözetim ve denetim faaliyetleri planlanırken, sayıca az olan bu öğrencilerin bulundukları yerlere özel bir dikkat gösterilmesi, bu öğrencilerin hem kendilerini, hem de mağdurları şiddete karşı korumak için yetişkin gözetim ve denetiminin arttırılmasının gerekliliğini belirten DESAM, öğrencilerin kendi güvenliklerinin sağlanmasına aktif bir biçimde katılmalarının en etkili ve işe yarar güvenlik plânlarının hazırlanmasında ki önemine de vurgu yapıyor.
Okulda saldırganlık ve şiddet olaylarının ortaya çıkmasını önlemek için başta idareciden yardımcı personeline kadar okulda görevli bütün çalışanlarda ortak bir disiplin anlayışının geliştirilmesi gerektiği, okulun psikolojik danışmanın seminer, kurs, konferans, kaynak kitap gibi eğitim çalışmalarıyla bu anlayışın oluşmasında etkin rol alması zaruriyetini belirten DESAM, alınan bütün tedbirlere rağmen okullarda şiddet ve saldırganlık olaylarından tamamen kurtulmanın mümkün olamayacağını fakat bu olayların en aza indirilmesi gerektiğini belirtildi.
GÜVENLİ OKUL İÇİN ÇÖZÜM TEKLİFLERİ
Raporda okul güvenliği ile ilgili olarak şu çözüm tekliflerine yer veriyor:
l Saldırgan davranışlar gösteren öğrencinin bu tür davranışlar yerine spor, bilgisayar, güzel san'atlar faaliyetleri, akademik çalışmalar gibi çeşitli alanlara yönelmeleri sağlıklı davranışlar geliştirmelerini kolaylaştırabilir.
l Okul idaresi ve okul psikolojik danışmanı öğrencilerin saldırgan davranışların yerine alternatif yeni davranışları öğrenmesinde rehberlik yapmalıdır.
l Öğrencilerin hangi durumlarda nasıl davranmaları gerektiğine ilişkin bilgiler içeren kılavuzlar hazırlamalıdır.
l Şiddet uygulayanlara ve kurbanlarına verilecek psikolojik yardım, saldırgan davranışların yerine daha uygun davranışları yerleştirecek becerilerin geliştirilmesine ya da kaçınma ve geri çekilme davranışlarının yerine atılgan davranışların yerleştirilmesine yönelik olduğu zaman daha etkili sonuçlar vereceği unutulmamalıdır.
l Okulda meydana gelen şiddet olaylarının ve diğer suçların analiz edilerek, olaylar en çok ne zaman, nerede meydana geldiği, en fazla kimlerin karıştığı, sorularına cevap bulunarak, sonuçlara göre güvenlik tedbirleri ele alınmalıdır.
l Okula farklı yerlerden giriş yapılması engellenmeli, girişler belli bir kapıdan yapılmalı ve bu kapıda mutlaka denetim olmalıdır. |
27.02.2010 |