23 Kasım 2009 ASYA'NIN BAHTININ MİFTAHI , MEŞVERET VE ŞÛRÂDIR İletişim Künye Abonelik Reklam Bugünkü YeniAsya!

Eski tarihli sayılar

Günün Karikatürü
Gün Gün Tarih
Dergilerimiz

Güncel

Kurbana doğru

Özgür Bey: “Kurbanımızı ikamet ettiğimiz yerde mi kesmemiz gerekir? Yoksa herhangi bir yerde, kesebilir miyiz? Meselâ kurban bayramında 3 gün için memlekete gitmişsem kurban kesme durumum nasıl olacak?”

Misafir olduğumuz yerde eğer zorluk yoksa pekâlâ kurban kesilebilir. Bu caizdir. İstanbul’da çalışan ve memleketi Sakarya olan birisi kurban bayramı için Sakarya’ya gelmiş olsa, zorluk da yoksa burada elbette kurban kesebilir. Tatil için gittiğimiz yerde kurban kesme zorluğu varsa tatili ertelemek ve kurban bayramını evimizde yaşamak daha hayırlı olur.

Dinî prensip şudur: Seferi olan için kurban kesme yükümlülüğü düşüyor. Fakat zorluk yoksa bu, kurban kesemeyeceği mânâsına asla gelmiyor. Eğer sefere çıktığımız yerde kurban kesme hususunda zorluk yaşayacak isek, bu durumu önceden değerlendirmemiz, eğer zorunlu değilsek sefere çıkmamayı tercih etmemiz daha doğru olacaktır. Eğer sefere çıkmak zorundaysak ve sefere çıktığımız yerde kurban kesmemiz de zor olacak ise bu durumda kurban kesmeyiz ve kurban kesmemekle günahkâr olmayız.

***

Ankara’dan Bekir Bey: “Karı koca çalışıyoruz. Bu sene benim, gelecek sene eşimin kurban kestirmesinin dinen sakıncası var mıdır? Eşim adına kurban kesilirse kurban kabul olur mu, olmaz mı?”

Bu sizin ekonomik durumunuza bağlı. Karı koca çalışıyor olabilirsiniz; ama eğer meşrû olmak ve israflı lüks harcama kalemlerinden olmamak şartıyla masrafınız, gideriniz, borcunuz var ise ve her ikinizin çalışması ile ortak giderinizi ancak karşılıyor ve ortada yıllık bazda bir birikim söz konusu olmuyorsa, bu durumda bahsettiğiniz gibi bir sene biriniz adına, diğer sene diğeriniz adına kurban kesebilirsiniz.

Ama eğer gideriniz gelirinizden fazla değilse ve her ikiniz de yıllık olarak en az nisap miktarı (yaklaşık seksen gram altın kadar) bir birikim sahibi olabiliyorsanız, her ikinizin de ayrıca kurban kesmesi gerekiyor. Allah kabul etsin. Âmin.

***

Ahmet Bey: “1- Ankara’da ikamet ediyorum. İstanbul’daki durumu olmayan bir akrabamıza kurbanlık parasını ve vekâleti versek, bu akrabamız da gidip kurbanı alıp kesse ve etini vs... kendisi kullansa ‘bizim kurbanımız’ kabul olur mu? Yoksa sadaka mı olur? Hükmü nedir? 2- Topal hayvan kurban olur mu? Eğer olmaz ise, adak olarak kesilir mi?”

1- Vekâletle kurban kestirmeniz caizdir. Kurbanlığı sadaka olarak vermeniz de caizdir. Tercih size aittir. Eğer kurbanlık parasını ve vekâleti birisine verirseniz, o kişi sizin adınıza kurbanı alıp kestiğinde siz kurban kesmiş olursunuz. Etini kimin kullanması önemli değil. İsraf etmemesi yeterlidir.

Fakat siz eğer kurbanlık parasını birisine sadaka olarak verirseniz, bu durumda siz sadaka vermiş olursunuz; ama kurban kesmiş olmazsınız. Siz ayrıca kurban kesmekle yükümlü olursunuz. Allah kabul etsin. Âmin.

2- Kesme yerine kadar yürüyebilen hayvan kurban edilir, adak olarak da kesilir. Fakat kötürüm derecesinde topal ise kurban edilmez.1

Ubeyd bin Feyruz (ra) anlatmıştır: Berâ’ya dedim ki: “Resûlullah’ın (asm) kurbanlık hayvanlardan kesilmesini yasakladıklarını bana söyle.”

Berâ (ra) şöyle dedi: “Resûlullah Aleyhissalâtü Vesselâm eliyle işâret buyurarak: “Dört hayvanın kurban edilmesi câiz olmaz. Bunlar: 1- Tek gözü tamamen kör, 2- Çok hasta, 3- Yürüyemeyecek derecede topal, 4- Yürüyemeyecek kadar ayağı kırık olan.”2

***

Abdullatif Bey: “Maaşlı fakat borçlu veya masrafı gelirinden çok ise, bu kişiye maaşlı olmakla kurban düşer mi? Gücü olmadığından dolayı kurban kesemeyen kimse günahkâr olur mu?”

Kurban kesmek maddî yönden gücü olanlar için vâcip, gücü olmayanlar için vâcip değildir. Maaşlı olsa bile, maddî imkâna ulaşamadığından dolayı kurban kesmeyen kimse günahkâr olmaz. Böyle kimseler imanıyla, niyetiyle ve sâir salih amelleriyle inşallah kurban sevabından hissedar olurlar.

Abdullah bin Amir bin As anlatmıştır: Resûlullah (asm): “Allah kurban günlerini bu ümmet için bayram kıldı” buyurmuştu.

Bir adam: “Ya Resûlallah! Sütü için beslediğim bir koyunumdan başka hayvanım yok. Onu kurban edeyim mi?” diye sordu.

Hazret-i Peygamber (asm): “Hayır. Saçını ve bıyığını kısaltırsın. Tırnağını kesersin. Etek tıraşını olursun. Böyle yapman Allah katında kurban yerine geçer?” 3 buyurdu.

Dipnotlar: 1- Tirmizî, Kurban, 1539., 2- Nesâî, Kurban, 6., 3- Nesâî, Kurban, 2.

Süleyman KÖSMENE

23.11.2009

 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri

Bütün haberler

Başlıklar

  RESMî İDEOLOJİ, DİN ÖZGÜRLÜĞÜNE ENGEL

  OHAL’in yerine EMASYA

  Çığ kuşatmasında 40 saat

  MGK reformu yarım kaldı

  Asker kendi işine baksın

  Kemalizmle hesaplaşmalıyız

  Yeni anayasa şart, ama bu Meclis yapamaz

  Şener: Galataport’u bugün olsa yine engellerim

  DTP konvoyunda kavga

  Adalı: Bağırarak otorite sahibi olmaya çalışanlar var

  Ergün: Öymen, CHP’nin tam kendisidir

  Şiddetin artmasında TV’lerin etkisi var

  Cezaevlerinde açık görüş

  Bilecik ve Kütahya'da eğitime grip arası verildi

  Rize'de trafik kazası: 3 ölü, 1 yaralı

  Metrobüsten engelliler de yararlanmalı

  Yardım yapmak, ‘kurban’ yerine geçmez

  Birleşmeden sonra ilk miting

  Memurlar, 25 Kasımda iş bırakacak

  Sİgaraya gizli denetim

  Ankara’da trafik ışığı olmayan kavşak kalmayacak

  Marmara Denizi geçit vermedi

  Kastamonu sallandı

  Adana’da, köprü tartışması

  Kurbana doğru

Dergilerimize abone olmak için tıklayın.
Hava Durumu

Yeni Asya Gazetesi, Yeni Asya Medya Grubu Yayın Organıdır.
Kurumsal Linkler: Risale-i Nur Kongresi - Bediüzzaman Haftası - Risale-i Nur Enstitüsü - Yeni Asya Vakfı - Demokrasi100 - Yeni Asya Gazetesi - YASEM - Bizim Radyo
Sentez Haber - Yeni Asya Neşriyat - Yeni Asya Takvim - Köprü Dergisi - Bizim Aile - Can Kardeş - Genç Yaklaşım - Yeni Asya 40. Yıl