Güncel |
Eğitimde okula uyum, başarının ilk adımıdır |
OKULUN ilk yıllarında akademik başarıdan çok çocuğun okulu sevmesi, uyum ve ortamdan hoşlanmasının önemli olduğu bildirildi. Çukurova Üniversitesi (ÇÜ) Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Filiz Yurtal, yaptığı açıklamada, okulun ilk yıllarının, çocuğun gelişiminde önemli bir etkiye sahip olduğunu söyledi. Okulda uyulması gereken kurallar, yerine getirilmesi gereken görevler, yeni arkadaşlar ve öğretmenlerin, çocukların alışma güçlüğü çekeceği gelişmeler olduğunu belirten Yurtal, birinci sınıfta geçirilen yaşantıların, öğrencilerin hem okul başarılarını hem de sosyal hayatlarını olumlu ya da olumsuz etkilediğini vurguladı. Yurtal, okula uyum sağlamada aile ve öğretmenin çocuğa vereceği desteğin, eğitimde ilk adımı kolaylaştıracağına işaret ederek, ‘’Yapılan bir araştırma, birinci sınıf çocuklarının okul çalışmalarından altıncı sınıf çocuklarına göre daha fazla hoşlandıklarını göstermektedir. Bu da okulun ilk yıllarının önemini ortaya koymaktadır’’ dedi. Bu durumun, çocuğun eğitiminin ilk yıllarında önem verilmesi gereken bazı noktaları işaret ettiğini bildiren Yurtal, şöyle konuştu: "İlk yıllarda akademik başarıdan çok çocuğun okulu sevmesi, okula uyum sağlaması ve okul ortamından hoşlanmasını önemli hale getirmek gerekir. Çocuk bunu başardığı zaman akademik başarı da arkasından gelecektir. Eğitim öğretime hazırlık çalışmalarının önemine ilişkin yaptığımız araştırma sonuçları göstermektedir ki; okula başlarken hazırlık çalışmalarının yapılması okulun ilk gününden veli ve çocukların, okula karşı olumlu izlenimler edinmesine, öğretmen ve öğrencilerin birbirlerini yakından tanımasına, öğrencilerin kendilerini daha güvende hissetmelerine ve okulda daha rahat hareket etmelerine katkıda bulunduğunu göstermektedir.’’ Yrd. Doç. Dr. Yurtal, öğrencilerle birlikte yapılan faaliyetlerin, okulun hem eğlenceli bir yer olarak algılanmasını sağladığına hem de öğrenci ve öğretmen ilişkisini arttırdığına dikkati çekerek, ‘’Ayrıca uygulamalara velilerin de katılmış olması hem veli öğretmen ilişkisini arttırmakta, hem de velilerin birbirlerini tanımalarını sağlamaktadır’’ dedi. Yurtal, çocuğun okula uyum sağlamasında aile ve öğretmenin tam desteği gerekli olduğunu ifade etti.
ÖĞRETMEN VE AİLELERE UYARILAR
‘’Her çocuk aynı değildir’’ diyen Yrd. Doç. Dr. Filiz Yurtal, okula yeni başlayan çocuklar konusunda öğretmenlere şu uyarılarda bulundu: ’’Çocuğu ailesi, geldiği sosyal çevre ve kültürünü dikkate alarak değerlendirmeliyiz. Her yeni başlangıç kaygı ve heyecan meydana getirir. Okula başlamanın çocuk açısından duygusal yönüne dikkat etmeli ve onlarla ilk karşılaşmanın etkisini göz ardı etmemelidir. Kibar ve destekleyici karşılama bu etkiyi olumluya çevirir. Okula uyum bir günde oluşmaz. Yavaş yavaş alıştırarak yapılan etkinliklerle çocuk okula alıştırılmalıdır.’’ Yurtal, çocukları en iyi ailelerin tanıdığını ve çocuğun başarısı için öğretmen-aile ilişkisinin önemine dikkati çekerek, aileleri de şöyle uyardı: ’’Yeni ortama alışmada çocukların ailelerinin desteğine ihtiyacı vardır. Ailelerin çocuklarına gösterecekleri sevgi ve sabır, süreci daha keyifli ve kolay hale getirecektir. Anne babalar çocuğunun okula hazır olduğunu düşünseler bile, okula yeni başlamanın çocuğun hayatında büyük bir değişiklik meydana getireceği unutmamalıdır. Aileler çocuğun sadece zihinsel olarak değil duygusal ve sosyal olarak da hazır olması gerektiğini unutmamalıdır.’’ |
27.09.2009 |