“Euro-4” normunda motorlara sahip yeni otobüsler, yakıt olarak “eurodizel” kullanıyor. İkinci yakıt deposuna ise “Ad-Blue” adı verilen bir solüsyon dolduruluyor.
Bu madde, yakıta yüzde 6’sı oranında karışıyor. Yanma esnasında oluşan zararlı egzoz gazları, su buharı ve zararsız nitrojene dönüşüyor. Çevre ve Orman Bakanlığı’nın egzoz gazları için belirlediği sınır değer 2,5 iken İzmir’deki çevre dostu “Conecto” ve “Procity” model otobüslerin en yüksek emisyon değeri 0,03 olarak ölçülüyor. Halen sefer yapan normal dizel otobüslerdeki ortalama emisyon değeri ise 1,14. ESHOT Genel Müdürlüğü Araç Bakım Onarım Daire Başkanı Osman Orman, eurodizel yakıt ve Ad-Blue kullanılan otobüslerdeki egzoz emisyon değerinin sıfıra yakın olduğunu söyledi. Mevzuat gereği filodaki otobüslerin egzoz emisyon ölçümlerinin, bakanlığın onayladığı lisanslı şirketlerde belli aralıklarla yaptırıldığını belirten Orman, alınan değerlerin devamlı izlendiğini dile getirdi. Ad-Blue, SCR motor teknolojisiyle kullanıldığı zaman zararlı egzoz gazlarını (nitrojen oksit) su buharı ve zararsız nitrojene dönüştüren sentetik bir üre solüsyon. Doğada ve suda çözünebilen, zehirsiz ve renksiz bu solüsyon, DIN 70070 standardını karşılıyor. Ad-Blue, egzoz gazı emisyonlarının azaltılmasına yardımcı olurken dizel yakıt harcamasını da düşürüyor.
|