ATATÜRK Üniversitesi (A.Ü) Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi (KKEF) Biyoloji bölümünde yapılan bir yüksek lisans çalışmasında, dikkat ve çevresel farkındalığın gelişimiyle zekânın geliştirilebileceği sonucuna ulaşıldı.
AÜ Tıbbi ve Aromatik Bitki ve İlâç Araştırma Merkezi Müdürü ve KKEF Biyoloji Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ali Aslan, yaptığı açıklamada, kendisinin yöneticiliğini yaptığı yüksek lisans öğrencisi Emine Çoban Kaya tarafından yapılan ‘’Dikkat ve çevresel farkındalığı arttırıcı alıştırmaların, ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin zekâ gelişimi üzerine etkisi’’ isimli çalışmada, önemli sonuçlara ulaşıldığını söyledi. İki farklı okuldan toplam 40 öğrenci üzerinde yapılan çalışmada, dikkat ve çevresel farkındalığın gelişiminin zekâyı olumlu yönde etkilediğine dikkati çeken Aslan, şunları kaydetti: ‘’Yaptığımız çalışmada bu sonuca ulaştık. Öğrencilerimize farklı testler uyguladık. Verdikleri cevapları istatistiksel olarak değerlendirdik. Belli bir puan dilimi oluşturduk. Ardından dikkati ve çevresel farkındalığı arttırıcı bir takım egzersizler uygulayarak, yeniden testler yaptık. Gördük ki öğrencilerimizin durumunda olumlu yönde büyük değişiklik oluyor. Zekâ seviyelerinin en az yüzde 20-30 oranında artabileceğini tesbit ettik.’’ Batı ülkelerinde zekâ türüne göre eğitimin bulunduğunu ifade eden Aslan, şunları söyledi: ‘’Zekâ türünün gelişimine göre eğitim daha sağlıklıdır. Yani herkese eşit standartta soru sorulup, insanların değerlendirilmesi yanlıştır. Örneğin müzik zekasına sahip olanın matematik sorularına tabii tutulması büyük bir yanlışlıktır. Çalışmamız bu noktada da yetkililere ışık tutabilecek niteliktedir.’’
|