GELİŞMİŞLİĞİN simgesi olarak gösterilen demiryolları, 152’inci yaşını bugün kutlayacak.
1856 yılında Türkiye ile tanışan demiryolları çoğu zaman karayollarına yenilse de, son dönemde altın dönemini yaşıyor. Demiryolları hızlı tren, Marmaray gibi önemli projelerle hızlı bir yükselişe geçti 1856 yılında demiryolu ile tanışan Türkiye’de ilk kazma 130 kilometrelik İzmirAydın hattına İngilizler tarafından vuruldu. 18561922 yılları arasında toplam 8 bin 619 kilometre demiryolu hattı yapılırken, demiryolu hattının 4 bin kilometrelik bölümü Cumhuriyetin ilanı ile belirlenen milli sınırlar içinde kaldı. 19501997 yılları arasında karayolu uzunluğu yüzde 80 artarken, demiryolu uzunluğu sadece yüzde 11 oranında arttı. Türkiye’de yolcu taşıma paylarına bakıldığında, karayolunun yolcu taşıma payı yüzde 96, demiryolunun yolcu taşıma payı ise yalnızca yüzde 2 seviyelerinde olduğu görülüyor. Son dönemde başlatılan Hızlı Tren, Marmaray ve BaküTiflisKars Demiryollu Projeleri ile demiryolları altın çağını yaşıyor. Türkiye’de şu an toplam 10 bin 984 kilometre uzunluğunda demiryolu hattı bulunuyor.
|