Tatil… Adı üstünde işi bırakmak, boşa çıkmak, dinlenme anlamında kullanılıyor.
Tatiller herkes için teoride tanımlandığı gibi gerçekleşmez.
Tatil adı verilen süre değerlendiriliyorsa zaten onun adı tatil olmaz.
Nasıl ki, “Boş zamanınızı nasıl değerlendiriyorsunuz?” sorusunun cevabı olmadığı gibi. Değerlendiriliyorsa zaten boş zaman olmaktan çıkmıştır, boş değil dolu zamandır.
Tatil olayının hatırlattığı bir olumlu gerçek de toplumun önemli bir kesiminin ekonomik seviyesinin gelişmişlik göstergesidir. Eskiden solcu yazarların boğaza nazır köşklerinden, sefalet edebiyatıyla, “mutlu azınlık” tabir ettikleri sosyeteye has olan tatil şimdilerde geniş bir kesimi de kapsar oldu.
Köyde yaşayanların tatil dönemi olan yaz ayları, bırakın dinlenmeyi en yoğun çalışma dönemidir. Hasat zamanıdır. Bir iki aylık çalışma gelecek bir yılın ihtiyacını karşılayacak hasat mevsimidir.
İnsanların gelir seviyesi arttıkça tatil olayı da önemli yer almaktadır hayatın içinde.
Tatil zamanını değerlendirmek de izafî (göreceli) bir kavramdır.
Kimilerine göre farklı bir ortamda keyif ve eğlence olarak anlaşılıyor.
İnsanların bir kısmı da tatil yapmaktan çok tatil yapıyor görünme derdinde. Bunların tatilden beklediğini elde etmesi mümkün değildir.
İnsanların çoğunun mutlu görünmek için harcadıkları enerji, mutlu olmak için harcadıklarından daha fazladır ve mutlu da olamazlar. Gösteriş amaçlı mutluluk mutsuzluk ve sıkıntıdır.
En güzel tatil, içinde merak ve heyecan olan tatildir.
“İnsanları en fazla tahrik eden meraktır”. “Merak ilmin hocasıdır”
“Hayat faaliyet ve harekettir, şevk ise matiyyesi (bineği)dir.” diyor Üstad Bediüzzaman.
Şevk başka bir deyimle motivasyondur. Motivasyon harekete geçme isteği, heyecanıdır.
Merak, şevk ve heyecan birbirini tamamlayan saikler (etkenler)dir.
Hayata zevk katan, şevktir. Şevke medar (sebep) olan da harekettir, faaliyet isteğinin şiddetidir.
Faaliyet ve hareket isteğini canlandıran meraktır. Merak ise, aramaktır, istemektir, beklentidir, duâdır, ihtiyaç hissetme lezzetidir vb…
Sadece damak zevki ve nefsin tatminine yönelik hazcılık ise insaniyetin en düşük mertebesidir. Ben merkezli düşüncenin, egonun, enaniyetin kalınlaşmasına sebep olur. İtici bir haldir.
Merak tahriki ile tatile çıkanlar, yeni bir yerler görmek, yeni bir şeyler öğrenme heyecanı taşırlar. Farklı bir coğrafya, farklı kültürleri, farklılık olarak her ne varsa merak edip tatil yapmak en güzel tatil yapma şeklidir.
Merak olmazsa yaşama enerjisi de yok demektir. Her farklı yeri gezerken uzaydan gelmiş gibi merak etmek, hayata anlam katar, yaşama zevki kazandırır.
Merak etmeyenler asla hayattan zevk alamazlar. Monoton bir hayattır ki, hiç çekilmez, sıkıntı kaynağıdır.
Merakın gereği eylem, görmek ve okumaktır.
Bu köşeyi takip edenler hatırlar, “Çok gezen mi çok okuyan mı?” konulu yazımızda dikkat çekmiştik.
Heyecan, merak, şevk, duygusallıktır. Duygu, hissiyat hayattan zevk almanın tuzu, baharatı gibi garnitürüdür.
İşte tatil merak ve heyecan içinde yeni şeylerin görülmesi, gezilmesi, öğrenilmesi ikliminde geçerse gerçek tatil yapılmış olur.
Merak ve heyecan üretimine kuvvet verelim. Çocuk safiyetinde ve uzaydan gelmiş gibi merak edebilmek en iyi merak tahriki ve yönetimidir.
|