Tuzla tersanelerindeki işçi ölümlerinin araştırılması amacıyla kurulan Meclis Araştırma Komisyonu, taslak raporunu hazırladı. Taslak raporun öneriler bölümünde, tersanelerin kurumsallaşmasından yan sanayiye, işçi sağlığı ve iş güvenliğinden alt işverenlere kadar değişik konularda önerilerde bulunuluyor.
Gemi İnşa Sanayindeki İş Güvenliği ve Çalışma Şartlarının Sorunlarının Araştırılarak Alınması Gereken Önlemlerin Belirlenmesi Amacıyla Kurulan Meclis Araştırma Komisyonu, taslak raporunu hazırladı. Taslak raporun öneriler bölümünde, tersanelerin kurumsallaşmasından yan sanayiye, işçi sağlığı ve iş güvenliğinden alt işverenlere kadar değişik konularda önerilerde bulunuluyor.
Yaklaşık 175 sayfadan oluşan taslak rapor tamamlanarak, haftaya TBMM Başkanlığına verilmesi planlanıyor. Taslak raporun öneriler bölümü; kurumsallaşma, tersaneler, yan sanayi, işçi sağlığı ve iş güvenliği, eğitim başlıkları altında toplanıyor. Öneriler bölümünde, Tuzla’daki şahıs, kolektifi, limited, küçük anonim şirketlerinin birleştirilmesiyle tersane alanlarının genişleyeceği ve bu sayede bölgedeki sıkışıklığın ortadan kalkacağına dikkat çekiliyor. Tersaneler için ölçülebilir kriterlere dayalı kapasite belirleme çalışmalarının yapılması gerektiği belirtilen taslak raporda, Tuzla koyu için master planı yapılması ve bölgede yaşanan ulaşım ve park sorununun hızla çözüme kavuşturulması isteniyor. Taslak raporda belirtilen diğer öneriler ise özetle şöyle sıralanıyor:
nTersanelerde ana prosesler arasında yer alan boya ve raspa işlemlerinde mikron mertebesinde ortaya çıkan boya parçacıklarının insan sağlığına ve çevreye olan etkilerini ortadan kaldırmak için boyama işlemleri, boya hollerinde yapılmalı ve bu işlemler filtrasyona tabi tutulmalı. Gemi üzerinde özellikle kesim, kaynak ve boya işlemlerinde otomasyona geçilmeli.
nTersanede yapılan ana işler, tek tek belirlenmeli ve bu işler her ne ad altında olursa olsun taşeronlara verilmemeli. Alt işveren uygulaması, objektif kriterlere bağlanmalı. Sektörde alt yüklenici firmaların çalışma standartlarının ve alanlarının belirlenmesine ilişkin yasal düzenlemeler yapılmalı.
nTuzla’daki gemi yan sanayi, Tuzla, Yalova ve İzmit üçgeninde belirlenecek bir alana kurulacak organize sanayi bölgesine taşınmalı.
nİşçi sağlığı ve iş güvenliği ilgili tedbirleri yerine getirmeyen tersaneler faaliyetlerine izin verilmemeli ve bu tedbirleri alıncaya kadar faaliyetten men edilmeli.
nTersaneler ve alt işverenler, çalışan işçi sayısına bakılmaksızın işçi sağlığı ve iş güvenliği uzmanı bulundurmalı. Yine çalışan sayısına bakılmaksızın, tersanelerde işyeri hekimi istihdam edilmeli. İşyeri hekimleri, işçilere öncelikli olarak iş sağlığı ve koruyucu sağlık hizmetleri eğitimi vermeli.
nİş güvenliği uzmanları, ücretlerini tersane sahibi yerine, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığından almalı. İşveren, işçinin primleriyle birlikte bunun parasını Bakanlığa ödemeli.
nTersanelerde sigortasız işçi çalıştırılmamalı, işçilerin sigorta primleri gerçek ücretleri üzerinden gösterilmeli.- İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Danışma Kurulu oluşturulmalı.
nTersanelerde yürütülen faaliyetlerden ‘’Sağlık Kuralları Bakımından 7,5 Saat ve Daha Fazla Çalışması Gereken İşler Hakkında Yönetmelik’’ kapsamında olan işlerde işçilerin 7,5 saatten fazla çalışmasının önüne geçilmeli.
Teklifler bölümünde ayrıca, tersanelerde çalışan işçilerin barınma sorunu konusuna da değiniliyor. Buna göre, tersaneler bölgesinin tümü için seçilecek bir alanda lojman, sosyal konut veya yurt projelerinden biri veya bir kaçı, işveren katkısıyla yapılmalı. Teknik liselerdeki gemi inşa bölümlerinin sayısı arttırılmalı. Tuzla gemi inşa sanayi bölgesinde kara ve deniz itfaiyesinden oluşan ve İstanbul Büyükşehir Belediyesine bağlı özel bir itfaiye birimi kurulmalı. Tuzla ilçesinde de acil, mikro cerrahi, ortopedi ve travmatoloji, beyin cerrahisi gibi bölümlerin bulunduğu bir hastane kurulmalı.
|