Hayatın çeşitleri ve derecelerinin farkında olmak, hayatı doğru yaşamak için lâzım olabilir. Üç çeşit hayat var: Bitkisel hayat, hayvanî hayat ve insanî hayat…
İnsanî hayatın da mertebeleri var. Sıradan bilinen normal insanların hayatı, Hızır hayatı, şehitlerin hayatı gibi dereceleri de hayatın mertebeleridir. İnsan hayatı hayat mertebelerinin en üstünde ve en aşağısında yaşanabilmesi yine insanın kendi elindedir.
Hayvanların hayatından daha aşağı bir hayatı insan yaşayabildiği gibi, meleklerin hayat mertebesinin üstünde bile bir mertebede bir hayatı yaşamasının da yolu insana açıktır. İnsana verilen “ene” benlik emaneti ve “cüz’î irade” denilen tercih hakkı ile hayatın kalitesini iyileştirmek yaratılış gayesinden gelen imtihan sırrıdır. Yaratılış kanunları ve imtihan sırrı gereği olarak iyiliklerle kötülükler, güzelliklerle çirkinlikler ve birçok zıtlık birlikte sunulmuş insanlara.
Tercihlerimize göre hayatı kaliteli yaşayabildiğimiz gibi, geleceğe yönelik kazançlı yatırımlar bile yapabilme imkânı vardır. Dünya nimetleri şükür için ve tatmak amacıyla istifadeye sunulmuş. “Helâl dairesi keyfe kâfidir, harama girmeye lüzum yoktur” ölçüsü çerçevesinde meşrû dairede hayattan zevk alabilmek mümkündür. Özellikle çocuklara verilecek hayat derslerinde helâl dairede zevkli ve mutlu bir hayatın modelini sunabilmek günümüzde çok önem arz ediyor. Zira medeniyet fanteziyelerinin helâl haram ölçüsüz sefih yaşantısı çocukların dikkatini çekmektedir. Bu dehşetli manzaraya karşı meşrû ve makul alternatifler ortaya koymak çok önemli bir konudur.
Yaz dönemi, tatil dönemidir. Yani bir yıl eğitim ve öğretim faaliyetinden farklı bir yaşama biçimini öğrenciler bekliyor.
Bir kısım aileler bazı kurumlar ve spor kulüplerinin sadece spor ve eğlence tabanlı içi boş yaz okullarına gönderiyor.
Bir kısım aileler de mahalle camiindeki Kur’ân kurslarına gönderiyor. Temel dinî bilgileri vermek ve Kur’ân öğrenme maksadıyla. Bunda ne kadar başarılı olduğu tartışılabilinir. Gerçi son zamanlarda Diyanet cephesinden camide yapılacak yaz kurslarının faaliyetini arttırmaya yönelik iyileştirme haberleri geliyor.
Yaz programlarını yoğun ve etkin uygulanan diğer bir alternatif Risâle okuma programlarıdır.
“Hayatın gayesinin ne olduğu, nasıl yaşanır, hem dünya, hem ahiret mutluluğu nasıl kazanılır?” sorularına cevap alınabilen kısa süreli ve etkin okuma programları…
DÜNYA OKULUNDA HAYAT DERSLERİ
Yasem Yaz Okullarında, “Dünya okulunda hayat dersleri devam ediyor?” ve “Sürekli öğrenme”yi çalışma prensibi içinde “Eğlenme, Dinlenme ve Öğrenme” süreçlerini bir arada gerçekleştirmektedir.
Dört yıldır gerçekleştirilmekte olan yaz okullarında, öğrenmenin zevki, kendini ifade edebilme becerileri ve özgüven geliştirme, güzel konuşma, okuma zevkini arttırmak için anlayarak hızlı okuma teknikleri ile donanımlı insanlar olabilmesine rehberlik yapılmaktadır.
İnsan olmanın gayesine uygun yaşamanın âhlâkî ve moral değerler eğitimi de Risâle-i Nur tabanlı yapılmaktadır. Diğer taraftan meşrû sınırlar içinde eğlenme, spor, yüzme eğitimi gibi faaliyetler eğitimle beraber dinlenebilmeyi gerçekleştirebilmenin mümkün olduğu görüldü. Orijinal, özgün ve sürekli öğrenmeyi her şart altında gerçekleştirebilmek “beşikten mezara kadar ilim” in gereğidir.
Bediüzzaman Said Nursî, Münâzarât adlı eserinde, “Çocukların talimi hevesatını tahrik ya da cebir ile olur” tesbitinde cebir olayından hevesatını tahrik ederek öğrenme zevkini sürekli yaşatmak, Yasem Yaz Okullarında dikkate alınan bir metot olarak uygulanmaktadır.
|