“Strateji” kelimesi ve kavramının kullanımının geçmişi çok eskilere dayanmaktadır. Kelime karşılığında da çok farklı tanımlar var. Kullanışında ifade ettiği anlam ise yönetimde sistematik bir yaklaşımın detay planlarını içerir. Düşünce aşamasında başlayan yönetme, sevk etme, eylem planı, formül, teknik, yöntemler bütünü de denile-bilir.
Aslında herkes strateji kelimesiyle kasd edilen anlamı aşağı yukarı aynı şekilde anlamaktadır.
Bu kavram bir üst başlıktır. Bir çok konunun önüne getirilerek yeni konu başlıkları da üretilebilmektedir.
İşletmelerin başarısı belirledikleri stratejilerin geçerliliğine ve etkinliğine bağlıdır.
Strateji başarısı kurumların liderlik başarısı ile orantılıdır.
Stratejik yönetim, stratejik planlama, stratejik uygulama, stratejik amaçlar, stratejik alternatifler strateji kavramının uygulama alanlarına göre konu başlıklarıdır.
Bu yazımızda maksat, strateji kavramının bireyin hayat sürecinde nasıl işe yarayacağı üzerinde durmaktır.
Özellikle çocuklarımız ve gençlerimize rehberlik yaparken stratejik yaklaşım çok önemli.
Tavsiyelerimizde genellikle vak’adan ve sonuçlardan hareket ederek çok yanlış olan kıyaslama yolunu seçeriz.
Gençlerimiz ve çocuklarımızın en nefret ettikleri şey de kıyaslamadır. Halbuki herkes biliyor ki, her insan ayrı bir âlem, ayrı bir dünya. Farklılıklar sadece parmak izleri ve yüz simasında değildir. İnsanı meydana getiren bütün unsurları; başta ruhu, aklı, duyuları, duyguları, algılama kapasiteleri, yetiştirdiği çevreden gelen değerleri, bilinci, bilinç altı, hevesleri, korkuları daha çok sayılamayacak kadar farklılıkları vardır.
Asıl olan farklılıkların farkında olmaktır. Onları anlamaktır. Rehberlik misyonunu yüklenen anne baba, öğretmen ve diğer danışılacak kişilere düşen temel değerler paradigmasının oluşturulmasında yardımcı olmaktır.
Değerler, öncelikler, hedefler belirlemesinde yardımcı olmak. Nereye gideceğini göstermek kadar nasıl gidileceği de önemli. Herkesin gönlünde bir aslan yatar elbet. Herkesin hayallerini süsleyen bir hedef vardır.
Hedefe giden yolda sürükleyici enerji kaynağı yani motivasyon vesileleri doğru belirlenmeli. Her insanı motive edecek vesile ve vasıtalar da farklıdır.
İşte rehberliğin önemi burada ortaya çıkıyor.
Genel olarak, basma kalıp, “çalış çalış… çalışan kazanır…” gibi amacının zıt tesir eden klâsik söylemlerin dışında farklı bir yaklaşım gerekiyor.
İnsanı tanıma, analiz etme meselesi önümüze çıkıyor. Hayatın anlamı, yaratılış gayesi, hakikî insan olmanın gerekleri olan değerler sistematiğini kazandırmadan çocuklarımızı motive etmek mümkün olmamaktadır.
Her şeyden önce çocuklarımızla gençlik döneminde iletişim kanallarını açık tutabilmek bile ciddî bir başarıdır.
Strateji denildiğinde, dünya okulunda hayat derslerini, sonra “Ne? Ne kadar öncelikli?” sorularının sorulması, vizyon ve hedeflerin belirlenmesi, belirlenen hedefe hangi yoldan hangi araçlarla gidilebileceği konusunda detaylardan çok akla yol açmaktır. İstemeyi sağlamak, nasıl istemesi gerektiği, yuvarlak söylemlerden kaçınmak. İç dinamikleri harekete geçirmek, herkesin kendisini istemesini sağlamak temel strateji-lerdir.
Değerler sistematiği Meyve Risâlesinin Dördüncü Meselesinde, iç içe dairelerde formüle edilmiş. Nasıl sorusunun cevabı da Sözler Risâlesinin 19. Sözünde bahsi geçen üç müşkül sual; “Nereden geldim?... Neciyim? Nereye gidiyorum? gibi soruların cevabı olan yaratılış gayesini misyon ve vizyon belirlemede esas çerçeve ve sınırlardır. Soruların cevabı içinde düşünüldüğünde…..
|