Türkiye’nin 30 Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilâtı (OECD) üyesi ülke arasında yüksek öğrenim görme oranı açısından kadınlarda sonuncu, erkeklerde sondan ikinci sırada olduğunu ve “yüksek öğrenimde OECD sınıfının sorunlu öğrencisi’’ olduğumuzu bildiren Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonunun (TİSK) raporu nüfus, eğitim, iş gücü piyasası, politik ve ekonomik güç, sosyal konular, sağlık başlıklarını taşıyan altı bölümden oluşuyor. Raporda yer alan OECD verilerine göre ülkemizde 25-64 yaş grubundaki kadınların yüksek öğrenim mezuniyet oranı yüzde 7.1, Meksika’da Türkiye’nin iki katı, Kanada’da yüzde 47. Bu alanda OECD ortalaması yüzde 24.8 düzeyinde.
Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu (TİSK), Türkiye’nin 30 Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilâtı (OECD) ülkesi arasında yüksek öğrenim görme oranı açısından kadınlarda sonuncu, erkeklerde sondan ikinci sırada bulunduğunu ve Türkiye’nin, ‘’yüksek öğrenimde OECD sınıfının sorunlu öğrencisi’’ olduğunu belirtti.
TİSK, ‘’OECD Ülkelerinde Kadınlar ve Erkekler Raporu’’nun sonuçlarını, Türkiye açısından değerlendirerek ve bazı verileri tamamlayarak yazılı açıklamayla duyurdu.
Raporun nüfus, eğitim, iş gücü piyasası, politik ve ekonomik güç, sosyal konular ve sağlık başlıklarını taşıyan altı bölümden oluştuğu anlatılan açıklamada, Türkiye’nin 30 OECD ülkesi arasında yüksek öğrenim görme oranı açısından kadınlarda sonuncu, erkeklerde sondan ikinci olmasının raporun ortaya koyduğu önemli sonuçlardan biri olduğu kaydedildi.
Açıklamada, OECD verilerine göre 25-64 yaş grubundaki kadınların yüksek öğrenim mezuniyet oranının yüzde 7.1, Kanada’da ise yüzde 47.8 olduğu belirtildi. Bu alanda OECD ortalamasının yüzde 24.8 düzeyinde olduğu anlatılan açıklamada, bu oranın Meksika’da Türkiye’nin 2 katı olduğuna ifade edildi.
TİSK’in değerlendirmesine göre, Türkiye’de 25-64 yaş grubundaki erkeklerin yüzde 10.7’sinin yüksek öğrenim mezunu; bu oranın Kanada’da yüzde 41.4, ABD’de yüzde 38.4, Meksika’da yüzde 19.4. Türkiye, 25-64 yaş grubu erkeklerin yüksek öğrenim mezuniyeti alanında yüzde 10.2’lik orana sahip Portekiz’in önünde bulunuyor.
Türkiye’nin gelişen bir ülke olarak, genç kuşaktaki yüksek öğrenim mezuniyet oranını gelişmiş ülkelere göre daha hızlı yükseltmesi gerektiği vurgulanan açıklamada, ‘’Oysa gerçekleşen durum çok farklı. Yüksek öğrenim mezuniyetinin kuşaktan kuşağa gelişim hızı ülkemizde son derece yetersiz’’ denildi.
OECD verilerine göre, Türkiye’de 25-34 ve 55-64 yaş gruplarının mezuniyet oranları arasındaki farkın, kadınlar açısından 6.1 puan, erkekler açısından 3.2 puan olduğuna yer verilen açıklamada, OECD ortalamasında genç nesil kadınların yaşlılara göre 18.6 puan, genç erkeklerin ise 7.7 puan daha fazla oranda yüksek öğrenim gördüğü belirtildi.
Yüksek öğrenim mezunu oranlarındaki değişim ülkeler itibariyle incelendiğinde, Türkiye’nin OECD sıralamasının son sırasındaki konumunun ekonomik büyüme hızına uygun olmadığının meydana çıktığı anlatılan açıklamada, ekonomik büyüme hızı Türkiye’nin çok altında kalan gelişmiş ülkelerin, Türkiye’ye göre bu oranı çok daha sür'atli şekilde artırdığı ifade edildi.
|