Taksiler, 3 tekerlekli araçlar, klasik Ford dolmuşların ardından, özellikle büyükşehirlerde belediye baskısı dolmuş kültürünün yok olmasına zemin hazırlıyor.
Şehirdeki yoğun trafik ve gürültüyü azaltmak için dolmuşları otobüslere çevirme yolunda çalışma yapan belediyeler, dolmuşlara karşı güzergâh değişikliği, ucuz taşıma kozunu kullanıyor. Dolmuş kültürünün yok olmaya yüz tutması, servet değerindeki plakaları da olumsuz etkiliyor.
Bin 85 minibüsün hizmet verdiği Başkanı Nihat Sözütek, özellikle büyükşehirlerde belediyelerin toplu taşıma hizmetini minibüslerden daha ucuz fiyata gerçekleştirmesi karşısında dolmuşçuluğun bitme noktasına geldiğini söyledi.
Bazı şehirlerde dolmuş sahiplerinin ortaklık yoluyla halk otobüsü alması yönünde belediyeler tarafından baskı gördüğünü anlatan Sözütek, şunları kaydetti: ‘’Yıllarca dolmuşlar, toplu taşımacılığın yükünü sırtladı. Bugün ise gelinen noktada, bıçak kemiğe dayandı. Minibüs esnafı can çekişiyor.
Adana’da 2005 yılı mart ayından beri dolmuş ücretlerine zam yapamıyoruz. Ancak, bu süreçte mazota yüzde 50 zam yapıldı. Dolmuşçu esnafının bu halde halen ayakta durmasını beklemek mantıksızlık olur. Üstüne üstlük, Adana’da büyükşehir belediyesi 50 YKr’ye taşımacılık yapıyor. Biz, aldığımız 90 YKr ile bile maliyeti karşılayamazken, belediyenin bu yaptığı akıl karı değil. Aynı şekilde, diğer büyükşehirlerde de benzer sorunlar yaşanıyor. Bazı kentlerde, 2-3 minibüs sahibi araçlarını satıp otobüs almak zorunda bırakılıyor. Buna sebep olarak da yoğun trafik gösteriliyor.”
|