Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) ile Millî Eğitim Bakanlığınca yürütülecek ‘’Medya Okuryazarlığı Projesi’’ çerçevesinde yeni öğretim yılında Türkiye’de ilk kez ilköğretim okullarında ‘’Seçmeli Medya Okuryazarlığı’’ dersi okutulacak.
RTÜK’ten yapılan yazılı açıklamaya göre, “Çocuklarınız için medya okuryazarlığı dersini seçin’’ sloganıyla yürütülecek projede, 1 yılda 1 milyon 500 bin medya okur yazarı öğrencinin yetiştirilmesi amaçlanıyor. RTÜK ve Milli Eğitim Bakanlığı, Türkiye genelindeki ilköğretim okullarının 6, 7 ve 8. sınıflarında öğrenim gören toplam 4 milyon öğrenciden, 1 milyon 500 bininin 2007-2008 öğretim yılı içinde medya okuryazarlığı dersi almasının sağlanmasını amaçlıyor. RTÜK, Seçmeli Medya Okuryazarlığı dersinin daha fazla öğrenci tarafından seçilmesini sağlamak amacıyla eğitim-öğretim yılı öncesinde televizyonlarda yayınlanmak üzere bir de tanıtım filmi hazırlattı. Öğrenci velilerine hitap eden filmde, şu mesajlara yer veriliyor: “Değerli Veliler, çocuklarınızın televizyon izlerken, internet kullanırken, gazete okurken, radyo dinlerken seçici olmasını, gerçek ile kurguyu ayırt etmesini, kontrollü izleyici olmasını, olumsuz etkilerden korunmasını, doğru şekilde faydalanmasını, yorum yapabilmesini, eleştirel bakabilmesini istiyorsanız, şimdi bunu sağlamak sizin elinizde.Türkiye’de ilk kez RTÜK ve Milli Eğitim Bakanlığı işbirliğiyle ilköğretim okullarında seçmeli medya okuryazarlığı dersi okutulacaktır. Çocuklarınızın medyayı doğru algılaması için, medya okuryazarlığı dersini seçin.’’
Proje kapsamında, Türkiye genelindeki tüm ilköğretim okullarında 2007-2008 öğretim yılından itibaren verilmeye başlanacak Seçmeli Medya Okuryazarlığı dersleri, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından haftalık ders çizelgesine alındı.
İLETİŞİM MEZUNU SINIF ÖĞRETMENLERİ
RTÜK ile Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu’nun ortak çalışmaları sonucunda, medya okuryazarlığı dersi öğretmenlerini yetiştirecek çekirdek kadro oluşturuldu. Medya okuryazarlığı dersini, Sosyal Bilgiler öğretmenleri verecek. Talim ve Terbiye Kurulu yoğun talep olması durumunda, iletişim fakültelerinden veya basın-yayın yüksek okullarından mezun olup, şu anda Milli Eğitim sistemi içinde sınıf öğretmeni olarak görev yapan öğretmenlerin de öncelikli olarak medya okuryazarlığı derslerini okutabileceklerini kararlaştırdı.
Açıklamada, Medya Okuryazarlığı dersinin geçen öğretim yılında 5 pilot ildeki 5 ilköğretim okulunda başarıyla uygulandığı ifade edilerek, uygulama sırasında her iki dönemde de okulların bakanlık ve RTÜK uzmanlarınca ziyaret edilerek, öğretmen ve öğrencilere anket uygulandığı kaydedildi.
ÖZEL OKULLARDA DA OKUTULACAK
Ders, devlet okullarının yanı sıra özel okullarda da okutulacak. Özel okullarda görev yapan ve bu öğretim yılında medya okuryazarlığı dersi okutması planlanan öğretmenlerin, program hakkında bilgilenmelerinin sağlanması amacıyla yarın İstanbul Özel Okullar Birliği Genel Merkezi’nde, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Başkanı Zahid Akman, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanı ile programı hazırlayan komisyon üyelerinin katılımıyla bir toplantı düzenlenecek.
Medya okuryazarlığı dersi şu başlıklardan oluşacak:
‘’*İletişime Giriş (İletişim, iletişimin süreci ve ögeleri, iletişim türleri)
*Kitle İletişimi (Kitle iletişimi, kitle iletişim araçları, iletişim ve kitle iletişim arasındaki ilişki, medyanın başlıca işlevleri, medyanın ekonomik boyutu, medya ve etik, medya okuryazarlığı kavramı, amacı ve önemi)
*Televizyon (Etkili bir kitle iletişim aracı olarak televizyon, Türkiye’de televizyon yayıncılığı, televizyon program türleri)
*Aile, Çocuk ve Televizyon (Televizyon izleme alışkanlıkları, televizyonun olumsuz etkileri, televizyon program analizleri, uyarıcı simgeler)
*Radyo (Bir kitle iletişim aracı olarak radyo, radyonun olumsuz etkileri, radyo program türleri, radyo program analizleri)
*Gazete ve Dergi (Gazete ile ilgili temel kavramlar, gazetede haber ve fotoğrafın önemi ve karşılaştırılması, gazete hazırlama uygulaması, dergi türleri ve işlevleri)
*İnternet (İnternetin özellikleri ve işlevleri, internet kullanımında dikkat edilmesi gereken hususlar.)’’
|