Türkiye İşveren sendikaları Konfederasyonu (TİSK), Türkiye’de yüksekokul mezunlarının, ilkokul ve ilköğretim mezunları ile yaklaşık olarak aynı işsizlik oranına sahip olduğunu açıkladı.
Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu tarafından yapılan açıklamaya göre, OECD verilerine göre, eğitim sistemi gelişmiş ve eğitim-istihdam bağlantısını kurmuş ülkelerde eğitim düzeyi arttıkça işsizlik oranı azalırken, Türkiye’de bu kural işlemiyor.
GELİŞMİŞ ÜLKELERDE EĞİTİM SEVİYESİ
YÜKSELDİKÇE İŞSİZLİK AZALIYOR
“Bir Bakışta Toplum” başlıklı yayına göre OECD ülkeleri genelinde eğitim seviyesi yükseldikçe işsizliğin azaldığı belirtilen açıklamada, OECD ortalamasında lise altı eğitim seviyesine sahip kişilerin işsizlik oranı yüzde 10,3 iken, bu rakam lise mezunlarında yüzde 6,2’ye, yüksekokul mezunlarında yüzde 3,9’a kadar gerilediği bildirildi.
OECD ülkeleri arasında lise altı eğitim seviyesine sahip kişilerin işsizlik oranının, yüksekokul mezunu kişilerin işsizlik oranından genel olarak 6 puan daha yüksek durumda olduğu, oysa Türkiye’de lise mezunlarının iş bulma şansının, ilköğretim mezunlarına göre daha az olduğu vurgulanan açıklamada şöyle denildi: “Türkiye’de lise altı eğitim seviyesindeki kişilerin işsizlik oranı yüzde 8,1 iken, lise mezunlarında bu oran yüzde 10,1’e çıkıyor. Yüksekokul mezunları ise ilkokul ve ilköğretim mezunları ile yaklaşık olarak aynı işsizlik oranına (yüzde 8,2) sahip. Öte yandan Türkiye, OECD ülkeleri arasında yüksekokul mezunlarının işsizliğe en yüksek oranda maruz kaldığı ülke. OECD ortalaması yüzde 3,9 iken, ülkemiz yüzde 8,2 ile 30 OECD ülkesi içinde uzak ara birinci geliyor.
MESLEKÎ EĞİTİMİN KALİTESİ
VE SAYGINLIĞI ARTTIRILMALI
Türkiye’nin yaşadığı bu çarpıklığın temel nedenlerinin, hem genel eğitimin, hem de meslekî eğitimin ekonominin ve işgücü piyasasının ihtiyaçlarına göre plânlanıp düzenlenmemesi olduğu belirtilen açıklamada, “Eğitim ve meslekî eğitim sistemlerimizin işleyişi, ülke ve il bazında işgücü piyasası analizleri sonucu belirlenmesi gereken bugünkü ve gelecekteki işgücü ihtiyaçlarına dayandırılmalıdır. Meslekî eğitimin kalitesi ve saygınlığı artırılmalıdır” görüşüne yer verildi.
|