Ege Üniversitesi (EÜ) Devlet Konservatuvarı Çalgı Yapım Bölümünde Türk müziğinin yıllar içinde unutulan enstrümanları tekrar yapılarak hayata kazandırılıyor. Minyatürlerden yola çıkılarak yapılan çalgılar arasında rud, şehrud, rebab, santur ve kudüm gibi adı dahi bilinmeyen çalgılar bulunuyor.
Çalgı Yapım Bölüm Başkanı Veyis Yeğin, Türk çalgılarının işlevsel zenginliğini artırmak ve yapım ilkelerini genç kuşaklara aktarmak amacıyla 1979 yılında kurulan bölümün Türkiye’nin tasarım alanında çalışan tek kurumu olduğunu ve bugüne kadar 100’ün üzerinde projeyi tamamladığını belirtti.
14-17. yüzyıl çalgılarından şehrud, rud, rebab, hegit ve santur gibi birçok dönemde kullanılmış ancak daha sonra kaybolmuş çalgıların tekrar proje edilerek orijinaline uygun biçimde yapıldığını söyleyen Yeğin, ortaya çıkan değişik tınıların Türk müziğine zenginlik kazandırdığını belirtti.
15. yüzyılda kullanılıp ortadan kalkmış bir çalgının şeklini genellikle Doğu Türkistan ve Tebriz minyatürlerinde görebildiklerini, hangi malzeme, ağaç, tellerin kullanıldığını tahmin etmeye çalıştıklarını dile getiren Yeğin, çıkan sonuçların icracılar tarafından çok beğenildiğini aktardı.
Bölümde geçmişte denenip başarılı olmamış bas kemençe, bas kemane gibi çalgıları da geliştirdiklerini kaydeden Yeğin, ‘’Ayrıca hiç denenmemiş, ilk defa hayata geçirilen bazı çalgılar da ürettik. Gitar ile ud özelliklerini buluşturduğumuz ‘’utar’’ isimli çalgıyı tamamen biz tasarlayıp ürettik. Bu çalgı özellikle san’atçı Erkan Oğur’un başarılı icrası sonrası çok popüler hale geldi’’ dedi.
|