Yeni Asya’ya konuşan Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Av. Bülent Deniz, “ABD ve İsrail mallarıyla ilgili boykot çalışmamız var. Bunu çok önemsiyoruz. Herkesi dâvet ediyoruz. Bunu bir ibadet saikiyle de yapıyoruz. Zira İsrail’in özellikle son günlerdeki saldırılarından dolayı canımız çok sıkkın” dedi.
İsrail’in Filistin’e uyguladığı saldırı ve zulme karşı ne gibi faaliyetleriniz var?
İsrail mallarıyla ilgili boykot çalışmamız var. Bunu çok önemsiyoruz. Herkesi davet ediyoruz. Bunu bir ibadet saikiyle de yapıyoruz. Zira İsrail’in özellikle son günlerdeki saldırılarından dolayı canımız çok sıkkın.
Amerika’nın Irak’ı işgalinde de benzer bir kampanya başlatmıştınız galiba?
Şimdiki kampanya da onun devamı zaten. “Cephane bizden değil” adıyla Amerikan, İngiliz ve İsrail mallarına yönelik bir kampanya başlatmıştık. Bu boykotumuz başarıya ulaşmış ve ABD mallarının satışı yüzde 13 azalmıştı. Ama insanımızda olayın sıcaklığı geçince tekrar duyarsızlık başlıyor. Filistin meselesiyle birlikte bunu tekrarlıyoruz.
Bu boykottan amacınız nedir?
Sivil vatandaşlar olarak, özellikle de bir sivil toplum kuruluşu olarak topumuz, tüfeğimiz yok. Bunları sırtlanıp savaşacak imkânımız yok. Fakat belki bunlar kadar güçlü bir silahımız var. Tüketimden gelen gücümüzü kullanalım istiyoruz. Bu savaşı, zulmü finanse etmeyelim diyoruz.
Belki de İsrail’in anlayacağı en etkili dil ekonomik boykottur?
Evet. Amerika, İngiltere ve İsrail’in anlayacağı en etkili yollardan biri bu. Net olarak şunu söyleyebiliriz; küresel ekonomik düzende bu ülkelerden gelen malları kullanmamız halinde bu zulme ortak oluyoruz, finanse ediyoruz demektir. Bunu bildiğimiz zaman kendini bilen insanlar buna göre tavır alır. Birey olarak yapacağımız en büyük çalışmalardan biri budur.
Kampanyanın etkisi ne zaman hissediliyor?
Sizlerin vasıtasıyla kamuoyuna anlatıyoruz. Müslümanlarda bu yönde ortak bir tepki gelişince birçok defa bu zulüm ve kargaşanın şekil değiştirdiğine şahit olduk. Müslümanlar tekrar duyarsızlaşsın ve boykot soğusun diye zulüm hafifliyor, ortalık biraz rahatlıyor. Milyarlarca Müslüman bu üç ülkeye ekonomik boykot uygularsa Filistin meselesi sanıldığından çok daha çabuk çözülecektir.
Tüketicilerin kampanyaya ilgisi nasıl?
Tüketicilerden kampanya ile ilgili sorular geliyor. “Ne zaman başlıyor, ne yapabiliriz, hangi malları boykot edeceğiz” diye mailler, telefonlar geliyor. Bu olaylar olduğu zaman kampanyayla ilgili had safhada destek alıyoruz. İnşallah da hep böyle devam eder. Türkiye’de özellikle bu konuda çok büyük duyarlılık var. Bugün de İstanbul’da İsrail’i tel’in mitingi var. Biz de dernek olarak düzenleme komitesindeyiz. İnşallah orada da tepkimizi ortaya koyacağız.
Malları üreten veya aracılık edenlerden ne gibi tepki alıyorsunuz?
Bize direkt bir tepkileri olmuyor ama bu tip dönemlerde reklâmlarını, promosyonlarını arttırmaya başladıklarına şahit oluyoruz.
|