Erzurum 112 Acil Komuta Merkezi'ni yemek siparişi verenden, ambulansla aracını yarıştırmak, psikolojisi bozuk olduğu için dertleşmek, yeni aldığı hattı denemek isteyene kadar çok sayıda kişi arıyor.
Yıl da 2,5 milyon çağrı alan merkezi arayan bazı vatandaşlar, ilginç ve gereksiz konularla hattı meşgul ediyor. Hayat kurtarmak için zamanla yarışan merkezi, meşgul edenler arasında cep telefonunu kontrol edenlerden yemek siparişi verene kadar çok sayıda kişi arıyor.
Sağlık Müdürü Prof. Dr. Serhat Vançelik, merkezde 48 operatörün görev yaptığını, gelen çağrının numarayla 300-400 metrekarelik alanda konum bilgisinin düştüğünü, en yakın ambulansın bölgeye yönlendirildiğini söyledi.
"Çağrıların 1,5 milyonu aç kapa"
Vançelik, Erzurum 112 Acil Komuta Merkezi'nin yıl da ortalama 2,5 milyon çağrı aldığını, bu çağrıların 1,5 milyonunun 1-2 saniyelik aç kapa şeklinde olduğunu söyledi.
Özellikle ikinci el telefon alan kişilerin 112'yi arayarak telefonu kontrol ettiğini ifade eden Vançelik, "112, sim kart olmadan da aranabiliyor. Bize gelen çağrı sayısı bir yıl da ortalama 1 milyon. Bu rakamın da 750 bini ne yazık ki asılsız ihbarlar veya küfürlü konuşmalar oluyor. 250 bin çağrıdan da 70 bin vakaya hizmet verildi" dedi.
Gereksiz aramaların hattı meşgul ettiği için acil vakalara da ulaşmayı engellediğini vurgulayan Vançelik, "Asılsız ihbarların sorumluluğunu vatandaşlarımızın duyması lazım. Bazen kendi espri güçlerini denemek için arayanlar oluyor. 'Acil servis mi? O halde bana acil yemek getirin', 'Sesim geliyor mu? Yeni hat aldım da deniyorum', 'Boşta ambulansınız var mı? Benim arabayla yarıştıralım', 'Saatim çalışmıyor. Saat kaç?', 'Psikolojim bozuk biraz dertleşebilir miyiz?' gibi konuşmalara sıkça rastladık" şeklinde konuştu.
Vançelik, arayan numaraların tespit edildiğini ve konuşmaların kayıt altına alındığını ifade ederek, tekrarlayan asılsız çağrılar için suç duyurusunda bulunduklarını, Kabahatler Kanunu'na göre ceza alanlar olduğunu söyledi.
AA