Tüketici Sorunları Derneği (TÜSODER) Hukuk Komisyonu Üyesi Rıdvan Yıldız, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunun (BTK) pazarlama amaçlı haberleşmelere ilişkin usul ve esaslarının hazırladığını belirterek, 1 Mayıs'ta yürürlüğe girecek uygulamayla sayısı 72 milyona ulaşan cep telefonu ve 45 milyona yaklaşan internet abonelik sözleşmelerinde şirketlerin abonelerle iletişiminin sınırının belirlendiğini bildirdi.
Yıldız, düzenleme sayesinde GSM firmaları ve internet sağlayıcılarının artık belli kurallara uyarak abonelerine mesaj gönderebileceğini söyledi.
Taraflarca imzalanacak sözleşmede, abonelerin onay verdikleri ve ret imkanıyla iletişim konusunda bilgilendirildikleri takdirde pazarlama ve tanıtım amaçlı haberleşme yapılabileceğini ifade eden Yıldız, şöyle konuştu:
"Firmalar, aboneleri bilgilendirdiklerini ve haberleşmeyi reddetme hakkını ücretsiz olarak sunduklarını ispat etmekle yükümlü olacaklardır. GSM firmaları ve internet sağlayıcılar, ancak hizmet türünde değişiklik ya da teknik açıdan bakım söz konusu olduğunda herhangi bir izne gerek olmadan abonelerle iletişim kurabileceklerdir. Abonelerin kendileriyle iletişime geçilmesi konusunda verdikleri iznin belirli bir süresi bulunmamaktadır. Abone istediği zaman verdiği izni geri alabilir, kurulacak iletişim türüne göre mutlaka açık ve anlaşılır bir ret seçeneği bulunmalıdır. Yapılacak bildirimler için izin vermeyen ya da daha önce verdikleri izni geri alan abonelerle otomatik arama makineleri, fakslar, elektronik posta, kısa mesaj gibi elektronik haberleşme vasıtalarının kullanılması suretiyle pazarlama veya cinsel içerik iletimi gibi maksatlarla haberleşme yapılabilmesi için yeniden izin alınması gerekmektedir."
BTK, ihlalde firmaya yaptırım uygulayacak
Yıldız, firmaların izin almak için bir yıl içerisinde yalnızca iki kez abonelerle iletişim kurabileceğini dile getirdi.
Firmalarca yetkilendirilen acente ve bayilerin fiillerinden de GSM firmaları ve internet sağlayıcılarının sorumlu olacaklarını aktaran Yıldız, "BTK, bir ihlal söz konusu olduğunda ceza yaptırımını, yetkilendiren firmaya uygulayacaktır. BTK, pazarlama amaçlı haberleşmelere ilişkin usul ve esaslar hazırladı. 1 Mayıs'ta yürürlüğe girecek uygulamayla sayısı 72 milyona ulaşan cep telefonu ve 45 milyona yaklaşan internet abonelik sözleşmelerinde şirketlerin abonelerle iletişiminin sınırının belirlendi" diye konuştu.
İki düzenlemede de boşluk olduğu iddiası
Rıdvan Yıldız, düzenlemenin Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkındaki Kanun'la aynı gün yürürlüğe gireceğini, her iki düzenlemede de boşluk bulunduğunu öne sürdü.
Söz konusu iki düzenlemenin tüketicileri istenmeyen mesajlardan tam anlamıyla kurtaramayacağını savunan Yıldız, şöyle devam etti:
"Bazı uyanık firmalar, bu yasalardaki açığı şimdiden gördü ve bireysel hatlar üzerinden pazarlama amaçlı istenmeyen mesajlar göndermeye başladı. Her ne kadar 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu’nun 60. maddesinde bireysel hatlardan ticari mesaj gönderilmesi yasaklanmışsa da bu amaçla kullanılan bireysel hatların kullanıma kapatılmasından başka bir yaptırım öngörülmediğinden, kötü niyetli kişi ve kurumlar pek çok bireysel hat edinerek aboneleri istenmeyen mesajlarla bunaltabilecektir. Ayrıca bazı ticari kurumlar da tüketicilere 1 Mayıs'tan itibaren mesaj ve elektronik posta göndermek için izin isterken çekilişle hediye vermeyi vaat etmektedirler."
Yıldız, tüketicilerin istenmeyen mesajlardan kurtulmak için bu tür izinleri vermemesini, bu yönde mesajlar gelmesi durumunda vakit kaybetmeden Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile BTK'ya şikayette bulunmaları gerektiğini kaydetti.
AA