RTÜK'e yapılan şikâyetlerde, diziler ve reklam kuşakları ilk sıralarda yer aldı.
RTÜK 2014 yılı Faaliyet Raporu’na göre, toplam 121 bin 138 adet vatandaş bildirimi gelirken, izleyicilerin şikâyetlerinde ilk sırada dizi filmleri yer aldı. En çok şikayet alan kanal ATV dizi ise Kertenkele oldu.
Şikayetlerin yüzde 30’u (36 bin 381) dizi filmlerine, yüzde 20'si (25 bin 317) reklam kuşaklarına, yüzde 12'si beceri ve direnç yarışmalarına, yüzde 9'u (11 bin 623) haber bültenlerine geldi.
2014 yılında inceleme kriterlerinin konusu açısından değerlendirme yapıldığında ‘Program Kaldırılsın’ kriterine 36 bin 799 (yüzde 17) adet bildirim geldi. Program ve inceleme kriteri bazında en çok bildirimi 22 bin 666 ile (yüzde 19) ATV aldı. ATV’de yayımlanan Kertenkele isimli dizi 10 bin 1 bildirimle en çok bildirim alan yapım oldu. Kertenkele dizisinin aldığı bildirimlerin inceleme kriterlerine bakıldığında 5 bin 490’ı 'Genel Ahlaka ve Ailenin Korunması İlkesine' ayrılık kapsamında aldı.
Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, 2014 yılı Faaliyet Raporu yayımlandı. Raporda izleyicilerden gelen bildirimlerin yer aldığı bölümde vatandaşların en çok hangi programları şikâyet ettiği belirlendi. RTÜK’e 2014 yılında gelen vatandaş bildirimleri 444 1 178 RTÜK Çağrı Hattı aracılığı ile 75 bin 293 (yüzde 62), RTÜK Web sayfasından 42 bin 842 (yüzde 35), RTÜK e-posta ile 2 bin 782 (yüzde 2) ve mobil aracılığı ile 221 olmak üzere, toplam 121 bin 138 adet olarak gerçekleşti.
BECERİ VE DİRENÇ YARIŞMALARINA GELEN BİLDİRİM BİR ÖNCEKİ YILA ORANLA YÜZDE 249 ARTTI
2014 yılında izleyicilerin şikayet ettiği program sıralamasında ilk sırayı dizi filmler aldı. Vatandaş geçen yıl dizi filmlerle ilgili 36 bin 381 (yüzde 30) bildirimde bulunurken onu sırasıyla 25 bin 317 (yüzde 20,9) reklam kuşakları, 15 bin 603 (yüzde 12,8) beceri ve direnç yarışmaları, 11 bin 623 (yüzde 9,5) haber bültenleri, 6 bin 328 (yüzde 5,2) kuşak programları, 4 bin 601 (yüzde 3,8) tele-alışveriş ve 21 bir 285 (yüzde 17,5) diğerleri aldı. Geçen yıl ilk sırada yer alan dizi filmlerin aldığı bildirim oranı yüzde 30 olurken geçen 2013 yılına göre yüzde 29 oranında bir düşüş gözlendi. Reklam kuşaklarına gelen bildirimlerde bir önceki yıla göre değerlendirildiğinde yüzde 64 oranında bir artış olduğu tespit edildi. Beceri ve direnç yarışmalarına gelen bildirimler incelendiğinde 2014 yılında bir önceki yıla göre yüzde 249 oranında bir yükseliş kaydetti ve 15 bin 603 bildirim aldı. Haber bültenleri konusunda bildirimlerin oranı geçen yıla göre yüzde 36 oranında bir düşüş kaydetti. Kuşak programlarına gelen bildirimlerin 2014 yılında bir önceki yıla kıyasla yüzde 203 oranında düşüş kaydettiği tespit edildi.
2014 yılında gelen bildirimlere ilişkin 215 bin 75 adet inceleme kriteri kaydedildi. 2013 yılına göre inceleme kriterlerinde yüzde 6 oranında bir artış tespit edildi. Dramatik diziler, önceki yıllarda olduğu gibi 2014 yılında da inceleme kriteri açısından 63 bin 383 adet bildirimle birinci sırada yer aldı. Bununla birlikte; 2014 yılında 2013 yılına kıyasla yüzde 30 oranında düşüş kaydetti. Reklam kuşakları hakkında kaydedilen inceleme kriteri 2014 yılında 52 bin 954 adet gerçekleşirken, bir önceki yıla göre yüzde 62 oranında anlamlı bir artış gösterdi. Bu ciddi artışın altında yatan sebep ise özellikle Temmuz ve Ağustos aylarında İsrail’in Gazze’ye uyguladığı şiddet ve ambargoya vatandaşların yoğun tepki göstermesi ve reklamı yayınlanan İsrail ürünlerini (Coca Cola, Algida, Ariel) boykot etmek istemelerinden kaynaklı olduğu görüldü. Beceri ve direnç yarışmalarına ilişkin gerek bildirim gerek inceleme kriteri adedindeki artış 2014 yılında 29 bin 376 adet olurken, bir önceki yıl ile kıyaslandığında yüzde 310 oranında arttı. Haber bülteni hakkında inceleme kriteri oranı 2014 yılında bir önceki yıla göre yüzde 49 oranında bir düşüş gösterdi. Kuşak programlarına 2014 yılında 14 bin 423 adet inceleme kriteri kaydedilirken, bir önceki yıla göre yüzde 306 oranında yükseldi. Tele-alışveriş hakkındaki inceleme kriteri 10 bin 134 adet gerçekleşti ve bir önceki yıla kıyasla yüzde 318 oranında yükseliş kaydedildi.
EN ÇOK BİLDİRİMİ ATV ALDI
2014 yılında gelen vatandaş bildirimlerinin cinsiyetlere göre dağılımı incelendiğinde; bildirimlerin yüzde 63’ünün erkekler, yüzde 34’ünün kadınlar tarafından gönderildiği yüzde 3’ünün ise cevapsız olduğu tespit edildi. Gelen vatandaş bildirimlerinin yaş gruplarına göre dağılımı incelendiğinde ise gönderimlerin 21-25 ve 26- 30 yaş grubunda yüzde 17, 31- 35 yaş grubunda yüzde 15 ve 16-20 yaş grubunda da yüzde 14 olarak dağıldığı görüldü.
EN ÇOK KERTENKELE DİZİSİ ŞİKAYET ALDI
Program ve inceleme kriteri bazında en çok bildirim alan ilk 5 kanal ise şöyle: “ATV, 22 bin 666 (yüzde 19). En çok bildirim alan program 10 bin 1 ile Kertenkele (İnceleme Kriteri Genel Ahlaka ve Ailenin Koruması İlkesine Aykırılık 5 bin 490), Kanal D, 21 bin 962 (yüzde 18). En çok bildirim alan 6 bin 578 Reklamlar (İnceleme Kriteri Reklamın Niteliği 6 bin 421), Show TV, 19 bin 185 (yüzde 16). En çok bildirim alan program 6 bin 364 ile Bu Tarz Benim (İnceleme Kriteri Genel Ahlaka ve Ailenin Koruması İlkesine Aykırılık 2 bin 937), Star TV, 11 bin 144 (yüzde 9). En çok bildirim alan program 4 bin 619 ile Eyvah Düşüyorum (İnceleme Kriteri Kişilik Haklarını ihlal ve iftira-hakaret 3 bin 832), STV, 8 bin 125 (yüzde 7). En çok bildirim alan program 4 bin 999 ile Şefkat Tepe (İnceleme Kriteri Genel Ahlaka ve Ailenin Koruması İlkesine Aykırılık 4 bin 255)"