İstanbul'da, son zamanlarda yaygınlaşan Uber, moto taksi ve K1 belgeli taksi gibi taşımacılık yöntemleri, taksi plakası fiyatının düşmesine neden oluyor.
Sabit kira getirisi olması dolayısıyla hem güvenli hem de değer sağlayan bir yatırım aracı olarak tercih edilen taksi plakasının fiyatı, 2005'te 350 lira iken 2015'te yaklaşık 5 kat artarak, 1 milyon 650 bine yükseldi.
İstanbul'da şehirleşmenin artması ve ekonomideki güvenle yatırımcısının yüzünü güldüren taksi plakası, son zamanlarda ortaya çıkan yeni taksicilik yöntemleri ve uygulamalarıyla cazibesini yitirdi.
Ayrıca, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezi'nin (UKOME) 12 Mart 2015'te aldığı karar üzerine, taksi plakasına sahip olmak isteyenlerde "şoförlük mesleğini geçim kaynağı olarak seçmesi ve sürekli icra etmesi" şartının aranmasıyla sektör, doktor, futbolcu, sanatçı, kuyumcu, tekstilci ve gurbetçiler gibi plakayı yatırım aracı olarak tercih edenleri de kaybediyor.
"Plaka değerinin altında alıcı buluyor"
Taksi plakası alım satımı yapan Gürsoy Atlı, son zamanlarda taksi piyasasında aşırı durgunluk yaşandığını anlattı.
Taksi plakası piyasasının eskisi gibi olmadığını ifade eden Atlı, "Plaka, 1 yıl öncesindeki değerinin altında alıcı buluyor. 1 milyon 650 bin lirayı aşan taksi plakası, bugünlerde 1 milyon 550 bin liraya satılıyor" dedi.
Bazı yeni ulaşım alternatiflerinin sektörü olumsuz etkilediğine dikkati çeken Atlı, şöyle konuştu:
"Uber, moto taksi ve K1 belgeli taksi gibi taşımacılık yöntemlerinin, taksi plakasının cazibesinin düşmesinde etkisi var. Gelir azalınca da plaka değeri aşağı yönde hareket eder. Bütün bunlara rağmen sektörde yeni hareketlilikler de yaşanabilir. Hükümet seçimden önce 'Taksicilerden ÖTV ve KDV alınmayacak' sözünü verdi. Ayrıca, taksimetreye zam bekleniyor. Bu iki konuda gelişme olursa, piyasalarda bir hareketliliğin olacağını düşünüyorum.'
AA