03 Eylül 2010 ASYA'NIN BAHTININ MİFTAHI , MEŞVERET VE ŞÛRÂDIR İletişim Künye Abonelik Reklam Bugünkü YeniAsya!

Eski tarihli sayılar

Günün Karikatürü
Gün Gün Tarih
Dergilerimiz

Borçlanıyoruz

Türkiye Bankalar Birliğinin verilerine göre, Haziran 2010 itibarıyla tüketici kredisi kullanan toplam kişi sayısı 9 milyon 826 bin 815 kişiye, kredi miktarı da 102 milyar 488 milyon liraya ulaştı. Diğer bir deyişle, artan bu rakamlar borçlanmamızın arttığını ifade ediyor. İlk altı ayda 417 bin kişi kredi borcunu ödeyemedi.

Kredi acıya dönüşmesin Tüketiciler Birliği Onursal Başkanı Bülent Deniz, üç günlük bayram tatili için kullanılacak kredilerin, tüketicinin bir sonraki bayramını ‘’kâbusa’’ çevirebileceğini belirterek, ‘’Özellikle 3-5 günlük bir tatil döneminde yapılacak seyahat ve eğlence için bireysel kredi kullanmak, tüketici için kesinlikle doğru bir tercih değil’’ dedi. Son birkaç yıldır olduğu gibi bu yıl da, yaklaşan Ramazan Bayramı dolayısıyla bankaların tüketici kredilerine ilişkin reklâmlarında artış gözlemlendiğini söyleyen Deniz, kredi kullanmayı düşünen tüketicilerden, ilân edilen faiz oranı dışında çeşitli vergiler, dosya parası ve benzeri giderlerin de eklenip eklenmediğini araştırmalarını istedi. Bireysel kredi kullandıracak bankaların, tüketiciye hayat sigortası yapma ve bu sigortayı da bankanın yan kuruluşu niteliğindeki sigorta şirketine yapılması zorunluluğunu dayattığını öne süren Deniz, 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Yasanın 5. maddesi gereğince, bir hizmetin satışının, başka bir hizmetin satışına bağlanamayacağını vurguladı. Deniz, bu yönde dayatmada bulunan bankaların tüketici tarafından BDDK’ya şikâyet edilmesi gerektiğini ve tüketicilerin başvuruları üzerine Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri tarafından verilmiş kararların da bulunduğunu hatırlattı. Üç günlük bayram tatili için kullanılacak tüketici kredisi, bir sonraki bayramınızı kâbusa çevirebilir. Deniz şunları kaydetti: “Özellikle üç-beş günlük bir tatil döneminde yapılacak seyahat ve eğlence için bireysel kredi kullanmak, tüketici için kesinlikle doğru bir tercih değildir. Tüketici, kısa dönemli seyahat, tatil veya eğlence için kullanılacak kredi ile tatil sonrası, 12 ay boyunca bankalara borç ödemek durumunda olacağının ve özellikle işten çıkma, hastalık, vefat gibi hallerde aksayacak ödemeler nedeniyle bir sonraki bayramda icra memurları ile karşı karşıya kalabileceğinin hesabını iyi yapmalı.’’

417 BİN 939 KİŞİ BORCUNU ÖDEYEMEDİ

Merkez Bankası verilerine göre, 2010 yılının Haziran ayında, bireysel kredide 48 bin 68, kredi kartında 60 bin 541 olmak üzere, sadece bir aylık dönemde toplam 108 bin 609 kişinin borcunu ödeyemeyerek temerrüte düştüğünü hatırlatan Deniz, şunları kaydetti: ‘’2010 yılının altı aylık döneminde, toplam 417 bin 939 kişi bireysel kredi ve kredi kart borcunu ödeyemedi. Bu nedenle tüketicilerin bu dönem yoğunlaşan reklâmlara aldanarak kısa süreli bir döneme ilişkin keyfi harcamalarını finanse etmek için bireysel kredi kullanmamalarını, dolayısıyla tatil dönüşü başlayacak bir yıllık dönemlerini bankalara borç ödeyerek geçirmemelerini öneriyor, şeker gibi sunulan kredinin tadının acı olabileceğini hatırlatıyoruz.’’ Ramazan’da gıda harcamaları arttı MasterCard tarafından yaptırılan MasterIndex araştırmasına göre, Ramazan ayında Türk halkının yüzde 41’inin harcamaları arttı. MasterCard’dan yapılan açıklamada, Türkiye’nin kentsel nüfusunu temsil eden 11 il merkezinde, 1.000 kişi üzerinde Yöntem Araştırma Şirketi tarafından yaptırılan araştırmanın, Ramazan ayının aylık harcamalar üzerindeki etkisini ölçümlediği bildirildi. Araştırma sonuçları incelendiğinde özellikle süpermarket ve bakkal harcamalarının yüzde 40 oranında net artış kaydettiğinin gözlemlendiği belirtilerek, ortaya çıkan sonuçlarda, Türk halkının yüzde 41’inin Ramazan ayı dolayısıyla aylık harcamalarında artış yaşadığını, yüzde 51’inin harcamalarında bir değişiklik olmadığını, yüzde 8’lik bir kesimin ise harcamalarının azaldığını ifade ettiği vurgulandı. Ramazan ayında gerçekleştirilen harcamaların dağılımında yaşanan değişikliklerin de incelendiği araştırmaya göre, süpermarket/bakkal harcamaları Ramazan ayında yüzde 40’lık net artış gösterdi. Bu kalemi yüzde 9’luk net artışla giyim, yüzde 8’lik artışla cep telefonu giderleri izledi. Sinema, konser, eğlence, otel ve konaklama giderleri ise azalma gösterdi.

03.09.2010

 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri


Son Dakika Haberleri

Başlıklar

  Borçlanıyoruz

  9,8 milyon kişi 102 milyar kredi kullandı

  TMO, buğdayı erken satacak

  Ekonomi unutuldu

  Sakatat fiyatları 1 yılda yüzde 59 arttı

  Selzede esnaf ve KOBİ’ye acil destek kredisi

  7 gümrük kapısı yenilendi

  Cari açıkta sıkıntı olmaz

  GE ile Avrupa elektrik sistemine bağlanacağız

  Polisan'dan nalburlara destek olacak yatırım

  Asyaport, 400 milyon dolara mal olacak

Dergilerimize abone olmak için tıklayın.
Hava Durumu
Yeni Asya Gazetesi, Yeni Asya Medya Grubu Yayın Organıdır.