Görüş |
Katsayı problemi ve etkileri
Endüstri Meslek lisesinde okuyup ve aynı okullarda 12 yıl meslek dersleri öğretmenliği yapmış biri olarak son günlerin gündeminde olan “katsayı” problemine değinmek istiyorum. Bütün bu özellikler itibariyle herhalde bu konuda bazı söyleyeceklerim olacaktır. Bilindiği gibi Endüstri Meslek Liseleri, endüstriye ara eleman yetiştiren okullardır. Kaliteli ve meslek bilgisi temelli mühendislerin endüstriye katkılarını 15 yıllık endüstri tecrübelerimle bizzat yaşamış bulunmaktayım. 10 yılı aşkın süredir meslek liseleri, üniversite giriş sınavlarında aldıkları puanların farklı katsayılarla çarpımları sonucu, yüksek öğretimde istedikleri bölüme gidememektedirler maalesef. Bu da Türkiye’nin en önemli sorunlarından biri olan istihdam sorununu körüklemektedir. Böylece sanayi ve endüstrinin ihtiyacı olan ara eleman, kaliteli işçi, mesleğin uzmanı çalışan bulma sıkıntısı artarak sürmektedir. Gerek şimdiye kadarki hükümetler, gerekse YÖK vs. kurumlar bu problemi halletme yolunda tesirli bir metod bulamadılar. Bundan bir müddet evvel YÖK bir formül üreterek tam olmasa da bir anlamda bir düzeltme yoluna gitti. Böylece hem üniversiteye gitmek isteyen, hem de bir meslek sahibi olmak isteyen öğrenciler büyük ümitlerle giriş sınavına başvurmaya başladılar. Tam bu sırada Danıştay yine bu kararı iptal eden malûm bir kararla binlerce genç insanın hayallerini yıkma aşamasına getirdi. Takip edebildiğim kadarıyla genellikle İHL öğrencilerinin yüksek öğretimde başka bir meslek edinmelerini engellemeye ilişkin olan bu kararlar diğer meslek liselileri de tesir etmektedir. İmam Hatiplerin yanında bilindiği üzere; Endüstri Meslek, Ticaret Meslek, Haritacılık, Tapu Kadastro, Sağlık Meslek gibi daha birçok meslek lisesi var. Meslek liselilerin ortalama sayısı 800 bindir. Bunların ancak % 8 kadarı İmam Hatiplidir. Daha çok bile olsa, insanların belli bir çağda istedikleri okulda okuyup bir süre sonra fikirlerinde değişiklik yapıp eğitimlerini farklı bir sahaya kaydırma hakkı vardır. Zaten çoğunlukla İmam Hatip Liselerine gençlerimiz imam olmak için değil, dinlerini biraz daha sistemli öğrenebilmek için gitmektedirler. Özetle söylemek gerekirse, insanların istedikleri meslek dalında, istedikleri okullarda okuma hakları anayasamızda belirtildiği gibi bir haktır. Bu hakkın kim tarafından olursa olsun gençlerimizin elinden alınmasına izin verilmemelidir. Her hür düşünceli vatandaşın bu katsayı probleminin en kısa zamanda çözülmesi için aynı fikirde olması gerektiği ve bu yolda elinden geleni yapması gerektiğini düşünüyorum. Hükümet de, YÖK ve Millî Eğitim Bakanlığı kanalıyla, cesaretle demokratik açılımın bir gereği olarak “İmam Hatip veya katsayı açılımı” yapması gerekecektir. Herkesin, her gencimizin istediği okulda okuyarak istediği bir meslek sahibi olabileceği hür günlerin geleceğine inancımız tamdır. Duâlarımız bu yoldadır.
M. FAHRİ UTKAN [email protected]
************************************************************************************************** |
09.03.2010 |