Güncel |
Ezberci eğitim köleleştiriyor |
DİYANET İşleri Başkan Yardımcısı Şevki Aydın, ezberci eğitimin, bireyi özgürleştirmek yerine esir aldığını, köleleştirdiğini, robotlaştırdığını ifade ederek, ‘’Ahlâken özgürleşemeyen birey, kumandası kimin elindeyse ona göre davranır’’ dedi. Aydın, aylık Diyanet Dergisi’nde yayımlanan ‘’Ezberci Din Eğitimi’’ başlıklı makalede, eğitimde ezbere yer vermekle ezberci eğitimin zaman zaman karıştırıldığına dikkati çekerek, ezberletmeyi nihai amaç sayan eğitimin ‘’Ezberci’’ olarak niteleneceğini belirtti. Aydın, ezberin ancak ‘’Zaruret miktarıyla sınırlı tutularak’’ ve ‘’Diğer anlamlı öğrenmeler için bir atlama taşı olarak’’ kullanılabileceğini ifade etti. Ezberci eğitim anlayışında, sunulan hazır bilgilerin mutlak değişmez doğrular olarak kabul edildiğini, sorgulanıp, irdelenmediğini ve bu bilgiler kullanılarak yeni bilgiler üretilmediğini vurgulayan Aydın, ‘’Ezberci eğitimin bilgileri empoze edici üslubu, bireyin zihnini baskı altına alıp, kalıplaştırmaktadır’’ değerlendirmesinde bulundu. Şevki Aydın, ezberci din eğitiminde de öğretme-öğrenme sürecine öğrencinin aktif katılımının sağlanamadığını belirterek, şunları kaydetti: ‘’Böyle bir din eğitiminden geçen kişi, kendini öğrenme eyleminin öznesi olarak görmediği için öğrenmeyi bilmez, beceremez. Kendisine yüklenen dinî bilgileri istendiğinde hatırlayıp tekrarlaması beklenen öğrenci, dinin öğretilerini ezberler, ama onları anlamlandırarak içselleştiremez. Öğrencinin dinî bilgileri hiç sorgulamadan, anlamlandırmadan kabullenmesi, dinî doğruların tam anlaşılmasını, onların zenginliklerinin ve işlevlerinin kavranmasını engellemektedir. Haliyle öğrenci bu bilgileri hayatında kullanabileceği somutluğa dönüştürememekte, sonuçta özellikle ahlâkî değerler işlevsizleşmektedir. Ezberci eğitim, bireyi özgürleştirmek yerine esir alır, köleleştirir, robotlaştırır. Çünkü onun kendi değerlerini oluşturarak, dürtülerinin ve çevrenin esaretinden kurtulmasının önünü tıkamaktadır. Ahlaken özgürleşemeyen birey, kumandası kimin elindeyse ona göre davranır.’’ Bu tür bir eğitimde dini bilgilerin kullanılabilirlik niteliğinin azaldığına işaret eden Aydın, ezberci din eğitimdeki bu dinî bilgi algısının, öğrencide vahyin farklı yorumlarına karşı, ‘’Acımasız biçimde dışlayıcı, ötekileştirici, aforoz edici’’ tutum oluşmasına yol açtığını ifade etti. Ankara / aa
“ÇEKİCİ DEĞİL İTİCİ, RAHATLATICI DEĞİL SIKICI’’
HEM insan ve eğitim gerçeği hem de hayat ve varlık gerçeğiyle örtüşmeyen ezberci din eğitiminin, öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılamadığını belirten Diyanet İşleri Başkan Yardımcısı Aydın, ‘’İhtiyaçları karşılama düzeyi çok düşük olduğundan muhataplarınca sevilmemekte ve talep edilmemektedir. Haliyle din eğitimiyle sempati beklenirken ilgili tarafların antipatisiyle karşılaşılabilmektedir’’ görüşüne yer verdi. Aydın, öğrencinin hazır bulunuşluk düzeyi, beklenti, sorun ve ihtiyaçlarına cevap vermeyen eğitimin ‘’Haz verici değil bıktırıcı, çekici değil itici, rahatlatıcı değil sıkıcı’’ olduğunu ifade etti. Ezberci eğitim yerine anlamlı öğrenmenin gerçekleştirilmesini mümkün kılan bir anlayışın benimsenmesi ve düşünüp sorgulamanın önünün açılması gerektiğini kaydeden Aydın, böyle bir din eğitiminin bireyin kendi dindarlığını oluşturarak ona sahip çıkmasını sağlayacağını kaydetti. |
01.12.2009 |