Haberler |
Tüketime teşvik fayda sağlamaz |
KÜÇÜK ve Orta Büyüklükteki İşletmeler Derneği (KOBİDER) Başkanı Nurettin Özgenç, ‘’vatandaşta para olduğunu, ancak harcamaya çekindiğini’’ ifade ederek, vatandaşlardaki endişeler giderilmediği sürece hangi kampanya yapılırsa yapılsın bir fayda sağlamayacağını söyledi. Nurettin Özgenç, yaptığı yazılı açıklamada, küresel ekonomik kriz ile birlikte ‘’Türkiye’deki demokrasinin itilip kakılıp tahrip edilmesiyle oluşan sıkıntı’’ sonucunda bazı kuruluşların harekete geçtiğini, iç tüketimdeki alışverişi canlandırmak, ekonominin normalleşmesine ve çarkların tekrar hızlı bir şekilde dönmesine zemin hazırlamak amacıyla ‘’Alın verin, ekonomiye can verin’’ sloganları ile sürdürülen kampanyaların şovdan öteye geçmeyeceği görüşünü dile getirdi. Esasen yapılması gerekenin yapılmadığını ifade eden Özgenç, ‘’Oysa başta TOBB olmak üzere TESK, İTO, ATO, TUSKON, MÜSİAD, TÜSİAD ve buna benzer ekonomi sivil toplum kuruluşları, ortak basın açıklamasıyla ülke gündemini sürekli meşgul eden, hiçbir demokratik ülkede eşi ve emsali görülmeyen, üst düzey bürokratlarca yapılan siyasî muhtevalı ekonomiyi kalbinden vuran demeç ve bildiriler ile siyasette yaşanan gerginliklere son verilmesini istemelidirler’’ dedi. ‘’Alış veriş yapılmamasının tek nedeninin korku ve endişe olduğunu’’ belirten Özgenç, şu görüşleri dile getirdi: ‘’Vatandaşta para var ama harcamaya çekiniyor. Çünkü önemli birkaç endişesi var. Bu endişeler giderilmediği sürece hangi kampanyayı yaparsanız yapın bir fayda sağlamayacaktır. Vatandaşın cebinde parasının olduğunun göstergesi olarak iki sektördeki hareketliliği gösterebiliriz. Para olmazsa konut, otomobil satılır mı? Demek oluyor ki vatandaş elindeki parayı ‘fırsatı kaçırmamayım’ anlayışıyla harcayabiliyor, ama diğer ihtiyaçları için harcamıyor. Örneğin zorunlu ihtiyaçlar hariç ayakkabıya, elbiseye, takıya, mücevherata, perdeye ve dekorasyona harcamıyor. Çünkü ‘böyle idare ederim, param cepte kalsın’ zihniyetiyle, imtina ediyor. Yaşanan olumsuzlukların giderilmesi için kamuoyunda ‘acaba ne olur’ düşüncesi giderilmeden iç tüketimde artış olmayacaktır. ‘Alın verin, ekonomiye can verin’ demeyle birlikte, oyuncak, çiçek, simit ve sakız satmayı teşvik etmek ile ekonomi hareketlenebilir, ama asla yürüyüp koşamaz. Toplumda oluşan ciddî kaygıları giderebilecek söylem ve eylemler yapılmalı ki halkımız endişe ile yaşamasın, rahatça ve güvenle harcayabilsin.’’ |
03.09.2009 |