GENÇLERİN tüketim konusunda oldukça bilinçsiz olduğu yapılan araştırmayla bir kez daha ortaya çıktı. Diyarbakır Ticaret ve Sanayi Odası’nın bir şirkete yaptırdığı araştırma, gençlerin alış veriş yaparken piyasa araştırmasına, kaliteye ve tüketici haklarına önem vermediğini gösterdi.
Genç Tüketicilerde Tüketim Duyarlılığının Yükseltilmesi Projesi kapsamında, 15 - 30 yaş arası 1102 kişiyle yüz yüze görüşülerek yapılan anket çalışmasında, ilginç sonuçlar elde edildi. Araştırmaya göre, gençlerin yüzde 40’ı tüketici haklarını bilmezken, tüketici hakları konusunda çalışan kurumları tanıyan gençlerin oranı ise yüzde 13’te kaldı. Ankete katılan 15-18 yaş aralığındaki 435 kişiden 362’si, 19-24 yaş aralığında 393 kişiden 236’sı ve 25-30 yaş aralığında 274 kişiden 236’sı ürün alırken etiketi incelemediğini belirtti. Anket sonuçlarına göre, 1102 kişiden 896’sı tekstil alış verişlerini mağazalardan, 166’sı semt pazarlarından 40’ı da seyyar satıcılardan yapıyor. Kusurlu ürün ya da hizmet ile karşılaştıklarında ise geçlerin yüzde 15,9’u hiçbir şey yapmıyor. Yüzde 77,6’sı ürünü aldığı yerle görüşürken, yüzde 3,4’ü tüketici dernekleriyle, yüzde 1,1’i tüketici sorunları hakem heyetiyle görüşüyor, yüzde 2’si Tüketici Mahkemesi’ne başvuruyor. Araştırma, gençlerin kalite konusunda da bilgisiz olduğunu ortaya koyuyor. Ankete katılan kişilerin yüzde 12,5’i yalnız ISO 9001 belgesini, yüzde 0,5’i yalnız HACCP belgesini, yüzde 41,3’ü yalnız TSE belgesini tanıdığını belirtti. Gençlerden yüzde 9,9’u ise bu belgelerin hiçbirini bilmiyor. Gençlerin yüzde 34’ü önceliğini fiyat yönünden kullanırken, yüzde 13’ü güvenilirlik, yüzde 17,2’si kalite, yüzde 4,5’i marka, yüzde 0,6’sı tavsiye ve yüzde 0,2’si reklâm olarak belirtti.
|