BP Türkiye Genel Müdürü Tahir Uysal, Türkiye’nin benzinde dünyanın birinci, motorinde ise üçüncü en pahalı yakıtını kullandığına dikkat çekerken, ‘’Farkı oluşturtan da vergiler; pahalılıktan bahsediyorsak akaryakıt fiyatlarının düşmesi için öncelikle vergiler üzerinde odaklanmak lâzım’’ dedi.
Ham petrol fiyatlarının aşırı artış gösterdiği son yıllarda bir taraftan ülkeler fiyatların yüksekliğinden şikayet ederken, diğer taraftan da araç sahiplerinin ödedikleri rakamların çok daha büyük olmasının, akaryakıttan alınan vergi ve harçların fazlalığından kaynaklandığı görülüyor. Avrupa Birliği (AB) üyesi 27 ülkeden 16’sında benzin fiyatının yarıdan fazlasını vergi ve harçlar oluşturuyor. Vergi ve harç oranı AB ülkeleri içinde yüzde 58,3 ile Almanya’da en yüksekken, Kıbrıs Rum kesiminde bu oran yüzde 39,6’da kalıyor. Türkiye’de ise vergi ve harç oranı yüzde 59,7’yi buluyor. Avrupa Komisyonunun Haziran 2008 tarihli verilerinden derlediği bilgilere göre, AB ülkelerinde tüketicinin 1 litre benzine ödediği rakamın ortalama yüzde 54,8’i vergi ve harç yoluyla devletlerin kasasına giriyor.
AB ülkeleri arasında 95 oktan benzinde en düşük oranda vergi ve harç uygulanan ülke ise yüzde 39,6 ile Kıbrıs Rum kesimi. Onu yüzde 41,1 ile Malta, yüzde 41,8 ile Letonya, yüzde 43,4 ile Litvanya, yüzde 43,6 ile Romanya takip ediyor.
Türkiye’de 12 Ağustos 2008 tarihli verilere göre, 95 oktan benzinin vergisiz fiyatı 1,35 YTL, vergili fiyatı ise 3,35 YTL düzeyinde. Bu durumda benzindeki vergi ve harç oranı yüzde 59,7’yi buluyor.
BP Türkiye Genel Müdürü Tahir Uysal, Türkiye’nin benzinde dünyanın birinci, motorinde ise üçüncü en pahalı yakıtını kullandığına dikkat çekerken, ‘’Farkı yaratan da vergiler, pahalılıktan bahsediyorsak akaryakıt fiyatlarının düşmesi için öncelikle vergiler üzerinde odaklanmak lazım’’ dedi.
Yıllardır yüksek vergilerin akaryakıt kaçakçılığını teşvik ettiğini söylediklerini, fakat vergilerin olduğu yerde kaldığını söyleyen Uysal, ‘’Aslında piyasada çok ciddi bir rekabet var, neredeyse karlılık bile kalmadı. Pompa fiyatları arasında fiyat farkı az, fakat Avrupa pazarında da fiyat farkları birkaç sent. Fakat rekabet promosyonlarla çok ciddi şekilde yapılmaktadır. Belki bunu EPDK’ya daha iyi anlatmamız gerekiyor’’ diye konuştu.
Shell Türkiye Genel Müdürü Canan Ediboğlu da, akaryakıt fiyatlarında vergilerin çok büyük bir yüzdeyi oluşturduğunu, onun dışında vergiler düşüldüğü zaman Türkiye’de akaryakıt ürünlerinde İtalya fiyatlarının referans alındığını söyledi.
|