HER yıl binlerce insanın vefat ettiği ve yaralandığı trafik kazalarını önleme ve azaltma konusunda yetersiz kalınan Türkiye’de, trafik kazası riski yüksek seviyelerde bulunuyor.
Sayıştay Başkanlığı’nın hazırladığı ‘’Trafik Kazalarını Önleme Faaliyetleri’’ başlıklı raporuna göre, Türkiye’de yolcu taşımacılığının yüzde 95’inin, yük taşımacılığının da yüzde 92’sinin karayolları vasıtasıyla gerçekleştirilmesi sebebiyle kaza riski artıyor. Türkiye’de trafik güvenliği konusunda ulusal düzeyde bir stratejinin hayata geçirilmediği kaydedilen raporda, trafik kazalarının önlenmesinde önemli hususlardan biri olan trafik işaretlerin de standartlara uygun olmadığı belirtiliyor. Rapora göre, motorlu taşıt sürücü kurslarında verilen eğitim, kursu tamamlayan kursiyerlerin trafikte güvenli bir sürücü olarak yer almalarına yetmiyor. Sürücü adaylarının araç kullanma kabiliyetleri de direksiyon sınavlarında tam olarak ölçülemiyor. 20022005 yıllarını kapsayan ölümlüyaralanmalı trafik kazalarına karışan sürücülerin eğitim düzeylerine bakıldığında, yaklaşık yüzde 50’sinin ilkokul mezunu olduğu görülüyor. Bu oran da eğitimkaza ilişkisinin önemini ortaya koyuyor. Okullardaki uygulamalı trafik ve ilk yardım derslerinde deneyimli Emniyet Genel Müdürlüğü personelinden gerektiği ölçüde yararlanılmıyor. Bu da trafik eğitiminden beklenen olumlu sonuçların alınmasına engel teşkil ediyor. Sayıştay raporuna göre, radarla hız kontrolleri de etkin ve sürekli bir şekilde yapılamıyor. Yaya denetimlerine yeterli öncelik verilmemesi, yayaların kurallara uyma alışkanlıklarının yeterince sağlanamamasına sebebiyet verirken, son 10 yılda trafik kazaları sonucunda vefat edenlerin yaklaşık yüzde 21,7’sini yayalar oluşturuyor.
TEKLİFLER
Raporda, trafik kazalarını önlemeye yönelik faaliyetlerin etkinliğinin süreklilik temelinde geliştirilmesi olduğu vurgulandı. Sayıştay’ın raporunda bu kapsamda, şöyle denildi: ‘’Türkiye’de özetle, trafik kazalarının belli bir plan dahilinde azaltılması ve bu amacı gerçekleştirecek kaynakların hedefe yönelmesini sağlayacak ulusal trafik güvenliği stratejisi hazırlanması, okul çağında yaklaşık 15 milyon çocuğa güvenlik odaklı trafik eğitiminin etkin şekilde verilmesinin önündeki engellerin kaldırılması gerekli. Trafik genel eğitim planına işlerlik kazandırılması, sürücü kurslarının eğitim kalitesinin yükseltilmesi ve daha etkin denetlenmesi, toplumun trafik güvenliği konusunda bilgilendirilmesi ve bilinç düzeyinin yükseltilmesi amacıyla radyo ve televizyonların üzerlerine düşen görevi yerine getirmeleri, personel araç gereçlerin daha verimli kullanılması, fahri trafik müfettişliği sisteminden daha etkin yararlanılması ve trafik cezalarının kural ihlâllerini azaltıcı etkisine işlerlik kazandırılması zorunluluk arz ediyor.’’
|