Son zamanlarda demir fiyatlarındaki anormal artışın ekonominin lokomotifi olarak kabul edilen inşaat sektörünü ciddi biçimde sıkıntıya soktuğu bildirildi.
İNŞAAT Mühendisleri Odası Kocaeli Şube Başkanı Aykut Bozkurt, yaptığı açıklamada Ereğli Demir Çelik Fabrikaları (ERDEMİR) ile Karabük Demir ve Çelik Fabrikalarında (KARDEMİR) üretilen demirlerin ihraç edilmesinin iç piyasayı olumsuz etkilediğini söyledi.
Türkiye’de hızlı bir konut hamlesi yaşandığı bir dönemde iç piyasaya yeterince demir verilmemesinin fiyatların iki kat artmasına yol açtığını iddia eden Bozkurt, şunları söyledi: ‘’İnşaat demirine gelen zamlar ekonominin lokomotifi olan inşaat sektörünü etkilemekte. İnşaat sektöründe bırakın demirin işlenmiş halini, kütük demir bile verilmiyor. Demir çelik fabrikalarından sürekli ihracat yapılıyor. Bu da yurt içi piyasasını etkiliyor. Ülkemizde hızlı bir konut hamlesi varken, demirin olmaması fiyatın iki katına çıkmasına sebep oldu. Bir ay önce bin YTL olan demirin tonu şu anda 2 bin YTL. Tabiî sadece demir fiyatlarının artması sektörü etkilemiyor. Akabinde hazır betona, alçıya, kuma, nakliyeye sürekli zamlar gelmekte. Müteahhitlerimiz kriz içinde. Müteahhitlerin etkilenmesi, inşaat sektörünü etkiliyor. Projeler durma noktasına geldi. Buna bir çözüm bulunması lâzım. Müteahhitler arasında büyük kriz var. Fiyat farkı kararnamesi bir an önce çıkarılmalı. 2001’de de bu kriz yaşandı. Lokomotif olan inşaat sektörü durduğu zaman 500 kalem bundan etkileniyor. Böyle olunca da ekonomideki canlılık yok oluyor. 7 yıl önce yaşanan kriz sonrası hükümetler fiyat farkı kararnamesini çıkarttı. Umut ediyoruz ki bu kararname çıkarılır.’’
İzmit Ticaret Odası (İTO) Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Zeytinci de inşaat sektörünü sadece demirdeki fiyat artışının değil TOKİ’nin yapılanmasının da etkilediğini ileri sürdü. Türkiye’de yılda 16 milyon ton demir üretildiğini, bunun 10 milyon tonunun ihraç edildiğini, 6 milyon tonunun ise iç piyasaya verildiğini ifade eden Zeytinci, şöyle konuştu: ‘’Hindistan ve İrlanda da demir krizi yaşadı. Bu ülkeler krizi ihraç edilen demire yüzde 15 fon koyarak aştı. Türkiye’de sorunu bu yolla çözebilir. Hindistan ve İrlanda modeli uygulandığında demir fiyatları düşecektir. Kocaeli’nde ekonominin lokomotifleri kimya, otomotiv ve inşaat sektörüdür. İnşaat sektörünü sadece demirdeki artış etkilemiyor. TOKİ’nin yapılanması da etkiliyor. Demir fiyatlarının artmasından sonra TOKİ’de 33 müteahhit teminatlarını yakarak iş bıraktı.’’
Kocaeli Sanayi Odası (KSO) 11. Meslek Komitesi Yapım İşleri Sanayi Grubu Yönetim Kurulu Üyesi Sami Pekdemir de demir fiyatlarının anormal şekilde arttığını belirterek, ‘’Bu artış, sektörün maliyetlerini yüzde 4 oranında arttırdı. Bunun sonucunda inşaatlar durma noktasına geldi’’ dedi.
|